Blijf op de hoogte

Gepubliceerd 06 september, 2018 bericht


Uw reis verliep niet zoals verwacht? Welke stappen volgen om uw geschil op te lossen?

De vakantieperiode loopt op z'n einde. We hopen dat uw vakantie u deugd heeft gedaan. Maar wat als dat niet zo was? Wat als uw hotelkamer helemaal niet overeenkwam met de info bij de boeking? Of wat als uw vlucht last-minute werd geannuleerd? Kwam u niet tot een oplossing met het hotel, vliegtuigmaatschappij of reisorganisator? Dan neemt u best contact op met een bemiddelingsdienst. Wij gidsen u alvast in de juiste richting.

289240 malibu 1970609 1920 5c549b large 1536134425

Valse promoties en slechte dienstverlening

In 2017 kwamen er 459 meldingen binnen over de reissector bij het Meldpunt van de FOD Economie. Hoofdzakelijk over frauduleuze praktijken (zoals de verhuur van onbestaande woningen), maar ook meldingen over misleidende promoties, ongevraagde diensten en slechte dienstverlening. De Geschillencommissie Reizen behandelde in 2017 160 dossiers over reisgeschillen: de meeste geschillen gaan over de kwaliteit van het verblijf dat in realiteit minder fraai is dan op voorhand beschreven.

Welke stappen moet ik volgen om mijn geschil op te lossen?

Stap 1: Verzamel bewijsmateriaal

Als u een probleem hebt tijdens uw vakantie, dan verzamelt u best eerst zoveel mogelijk materiaal waarmee u uw probleem kunt aantonen. Wat stond er in het boekingscontract of op de website? Welke informatie hebt u per e-mail (of per sms) gekregen? Neem als het kan foto's (bijvoorbeeld van de niet zo fraaie hotelkamer).

Stap 2: Probeer altijd eerst het geschil onderling op te lossen

De snelste en makkelijkste oplossing is proberen om het probleem rechtstreeks op te lossen met het hotel, de vliegtuigmaatschappij of het reisbureau. Lukt dat, dan bent u meteen gerustgesteld en sleept het geschil niet langer aan.

Stap 3: Lukt dat niet, meld het dan en ga op zoek naar een bemiddelingsdienst

Als u geen gehoor vindt en het probleem niet opgelost raakt, dan kunt u dit best melden bij de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be

Daarnaast neemt u ook zo snel mogelijk contact op met een bemiddelingsdienst die kan proberen om uw geschil op te lossen. De bemiddelingsdienst die het beste geschikt is voor uw geschil hangt af van uw specifieke situatie. We gidsen u in de juiste richting.

289245 208 18 infografic n 529e30 original 1536137408

Stap 4: Komt u ook met de hulp van een bemiddelingsdienst niet tot een oplossing, dan kunt u nog steeds gerechtelijke stappen ondernemen

Is de vliegtuigmaatschappij, touroperator of hoteluitbater niet bereid om tot een minnelijke oplossing te komen, zelfs niet via een bemiddelingsdienst, dan kunt u nog naar het gerecht stappen. Let wel: bemiddelingsdiensten zijn gratis of kosten niet zo veel, maar de kosten van een gerechtelijke procedure kunnen snel oplopen. Informeer u daarom goed, bijvoorbeeld via een justitiehuis.

Contactinformatie

Contactpersonen
Adres

City Atrium C
Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel
+32 800 120 33