Blijf op de hoogte

Gepubliceerd 28 november, 2018 bericht


Geen geoblocking meer in Europese Unie

Geen beperkingen meer voor online shoppen op buitenlandse sites

296849 315 18 banner newsroom 5595d4 large 1543397792

Op 3 december 2018 trad de verordening in werking die een einde maakt aan geoblocking in de hele Europese Unie. Hierdoor beschikken klanten over een ruimer aanbod en kunnen ze meer vergelijken om zo te profiteren van de beste prijzen.

Reizen, smartphones, boeken, kleding,... u koopt vaak online en hebt dat wellicht al geprobeerd via buitenlandse websites om van voordeligere prijzen te genieten. Helaas wordt u vaak doorverwezen naar de Belgische site van het merk, waar de prijzen soms hoger liggen.

Hier komt een einde aan met de inwerkingtreding van een Europese verordening die deze praktijk, algemeen bekend als "geoblocking", verbiedt. Meer informatie hierover in zeven vragen en antwoorden.

1. Wat is geoblocking

Geografische blokkering of "geoblocking" is een discriminerende praktijk waarbij wordt verhinderd dat klanten - consumenten of bedrijven - producten of diensten online kopen op een website in een andere lidstaat. De toegang tot een buitenlandse site wordt dus beperkt of geweigerd enkel op basis van de verblijfplaats of de manier van betalen van de klant.

2. Waarom wordt geoblocking verboden?

Een van de doelstellingen is de elektronische handel te stimuleren door de belemmeringen weg te nemen en consumenten en bedrijven in de Europese Unie meer mogelijkheden te bieden.

3. Leidt het verbod van geoblocking tot hogere geharmoniseerde prijzen?

Dat is weinig waarschijnlijk, aangezien het verbod de concurrentie tussen handelaars zal bevorderen. Zij zijn niet verplicht hun prijzen te harmoniseren. Integendeel, zij behouden de mogelijkheid om verschillende prijzen aan te rekenen, aangepaste algemene voorwaarden aan te bieden en zich te richten op bepaalde klanten in specifieke gebieden.

4. Waar is het verbod op geoblocking van toepassing?

Het verbod op geoblocking geldt in de hele Europese Unie. Als u wilt kopen op een site buiten de EU, kunt u nog steeds doorverwezen worden naar de Belgische site van het merk, als die bestaat.

5. Geldt het verbod op geoblocking voor alle producten en diensten?

Neen, diensten die toegang verschaffen/verkopen tot auteursrechtelijk beschermde inhoud en werken (onlinemuziek, elektronische boeken, software en onlinegames,...), financiële, audiovisuele, vervoers-, gezondheids- en maatschappelijke diensten vallen niet onder de verordening.

Bovendien zijn onlineshops niet verplicht om goederen te leveren aan klanten die verblijven in een andere lidstaat dan degenen waar de shops levering aanbieden.

6. Wat zijn de voordelen voor de klant?

De klant zal een ruimere keuze aan producten en diensten hebben en dus meer kunnen vergelijken en de concurrentie laten spelen voor de beste prijzen. Voorbeelden :

  • Een Belgische klant wil een camera kopen en vindt de beste optie op een Duitse website, die echter alleen de keuze biedt tussen leverings-/afhaalpunten in Duitsland en afhalen van het product bij de bedrijfsruimte van de handelaar. De klant kan de goederen bestellen en ze ofwel afhalen bij de bedrijfsruimte van de handelaar ofwel laten afleveren bij een ander adres/afhaalpunt in Duitsland, zoals voor Duitse klanten geldt.
  • Een Ierse klant wil toegang krijgen tot de Italiaanse versie van de website van een kledingwinkel. Hoewel hij het adres van de Italiaanse site intikt, wordt hij doorgeleid naar de Ierse site. Vanaf 3 december 2018 is voor doorgeleiding de uitdrukkelijke toestemming van de klant vereist. Zelfs als de klant toestemming geeft voor de doorgeleiding, moet de oorspronkelijke versie die hij wilde bezoeken, toegankelijk blijven.

7. Wat te doen in geval van geoblocking na 3 december 2018?

U kunt dat melden bij de Economische Inspectie via: https://meldpunt.belgie.be. In sommige gevallen is geoblocking echter nog steeds toegestaan, maar de professional moet dan wel een duidelijke uitleg geven over de redenen voor de geoblocking.

Contactinformatie

Contactpersonen
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel