Blijf op de hoogte


Aantal namaakwebsites daalt: proactieve aanpak werkt!

Online namaakverkoop en piraterij op het internet blijven hoge toppen scheren. Toch worden er minder namaakwebsites opgericht, blijkt uit het aantal afgesloten websites in België. Dit is het resultaat van de internationale campagne In Our Sites en de proactieve samenwerking met EURid, DNS Belgium en de douane. België scoort hiermee goeie punten en is op dat vlak wereldwijd één van de koplopers.

371557 juiste%20formaat%20glenn carstens peters npxxwgq33zq unsplash.jpg 3ca6ba large 1606385513

Vorig jaar sloten de Economische Inspectie en de douane 990 namaakwebsites af. Dit jaar is dat aantal lichtjes gestegen tot 1.016. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd, maar niets is minder waar. Sinds de coronacrisis steeg het aantal online aankopen immers gevoelig. Toch steeg het aantal afgesloten namaakwebsites op .be en .eu niet evenredig. Dat is te danken aan de samenwerking van de FOD Economie met EURid, DNS Belgium en de douane in het kader van de internationale Europol-actie In Our Sites. Die zet in op een proactieve aanpak. EURid en DNS Belgium sluiten verdachte websites die eindigen op .be of .eu meteen bij de bron af. Hoewel de online verkoop in 2020 een boost kende, steeg het aantal geblokkeerde namaakwebsites met .be en .eu niet. Deze manier van werken maakt van België zelfs één van de koplopers op wereldwijd vlak.

E48721d2 1120 41c0 b1ae de8ef4a26cf5

Hoe gaat de proactieve aanpak in zijn werk?

Tot voor kort was het registreren van een domeinnaam heel eenvoudig: de aanvrager moet een aantal gegevens opgeven en de website komt meteen online. Als er wordt vastgesteld dat er foutieve of mogelijk frauduleuze gegevens werden ingevoerd, dan krijgt de domeinnaamhouder een e-mail met de vraag om de ingevoerde gegevens te corrigeren of de correctheid te bewijzen. Gebeurt dat niet binnen de 14 dagen, dan wordt de domeinnaam gedeactiveerd en wordt de website offline gehaald. Oplichters hadden op die manier dus nog steeds 14 dagen de tijd om slachtoffers te maken, tenzij de website voortijdig geblokkeerd werd via een andere procedure.

 

Om het aantal slachtoffers te verminderen, ontwikkelden EURid en DNS Belgium een nieuwe screening: websites waarvoor een vermoeden bestaat dat de gegevens foutief zijn en die dus mogelijk opgericht werden voor oplichting, worden in wacht gezet. De website is dus niet onmiddellijk beschikbaar en kan geen slachtoffers maken. De eigenaar wordt gevraagd om de gegevens te corrigeren of de correctheid te bewijzen. Gaat het effectief om een poging tot oplichting, dan zal de eigenaar daar meestal niet op ingaan en geraakt de website niet geactiveerd.

 

Dankzij die snelle proactieve aanpak is het voor de meeste oplichters hopelijk niet meer de moeite om domeinnamen met .be en .eu te registreren.

EURid heeft nauw samengewerkt met de FOD Economie en Europol voor het verwijderen van .eu-websites met namaak. Onze focus lag op de bescherming van de belangen van de houders van intellectuele-eigendomsrechten en op de veiligheid van de consumenten die online kopen. Domeinnamen worden voortdurend gescreend via onze verificatieprocedure en een aantal methodes die speciaal werden ontwikkeld om misbruik te voorkomen. Dat leidt jaarlijks tot duizenden blokkeringen van verdachte websites. 

Geo Van Langenhove - Legal Manager van EURid

DNS Belgium voert een niet-aflatende strijd tegen cybercriminaliteit en neemt dan ook continu nieuwe initiatieven. Met de nieuwe automatische verificatie van de .be-domeinnaamhouder bovenop de bestaande samenwerking met de FOD Economie kan de consument voor zijn online aankopen in alle vertrouwen kiezen voor .be-websites.

Philip Du Bois - Algemeen Directeur DNS Belgium

Toch moeten we blijven opletten!

Er zijn dan wel minder namaakwebsites die eindigen op .be of .eu, -oplichters hebben keuze uit nog meer dan 1.500 andere domeinextensies die vaak veel minder streng gecontroleerd worden. Je moet als consument dus alert blijven. Webshops met namaakgoederen zien er steeds professioneler uit en hanteren steeds vaker normale prijzen. Daardoor lijken het gewone koopjes voor de consument.

Vooral namaakluxeproducten zoals schoenen, kledij, lederwaren, juwelen, en horloges worden online te koop aangeboden. Oplichters maken misbruik van bekende merknamen om bezoekers naar hun namaakwebsites te lokken via advertenties op sociale media. Consumenten die daar iets bestellen, krijgen soms andere producten geleverd en in sommige gevallen worden de pakketjes tegengehouden bij de douane. 

Chantal De Pauw – Woordvoerster FOD Economie

Vijf gouden tips

  • Controleer of de website de contactgegevens van de onderneming vermeldt. In de Europese Unie is het immers verplicht om een fysiek adres, een ondernemingsnummer, een telefoonnummer en een e-mailadres te vermelden maar een namaakwebsite heeft meestal alleen maar een contactformulier of e-mailadres. 
  • Als je nergens informatie vindt over het bedrijf dat achter de website zit, koop je er beter niets.
  • Ga op zoek naar ervaringen van andere consumenten met de website.
  • Bekijk de website grondig. Oogt de website niet zo professioneel als je mag verwachten van een bekend merk, wees dan extra waakzaam.
  • Zag je namaak of denk je dat een website namaak verkoopt? Meld het via het Meldpunt.

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel