Blijf op de hoogte


Spot de scam en zeg “Game over” tegen oplichters!

De FOD Economie lanceert een sensibiliseringscampagne over online oplichting speciaal voor tieners.

Online shopping fraude, piramidespelen, phishing, ... er bestaan heel wat manieren om mensen op het internet op te lichten. In 2020 registreerde de federale politie bijna 36.000 gevallen, een stijging van 41 % tegenover vorig jaar.

Jongeren, die vaak op het internet en op sociale netwerken zitten, zijn een doelwit bij uitstek voor oplichters.

Daarom lanceert de FOD Economie op 15 december een campagne om jongeren van 12 tot 16 jaar te sensibiliseren: #SpotDeScam.

De campagne is opgebouwd volgens een (online) game, waarmee we jongeren spelenderwijs door verschillende soorten oplichting (scams) en tips loodsen. Vaak herkennen jongeren al bepaalde vormen van oplichting, en het is onze bedoeling om die kennis uit te breiden met “power-ups” (beschermen, opsporen, waarschuwen). Via een quiz ontdekken ze welk niveau ze nu al behalen bij het herkennen van oplichting (level scamspotter) en via de FAQ’s krijgen ze nog meer concrete tips over wat te doen bij online oplichting.

Om die jongeren te bereiken, doen vier influencers die actief zijn op TikTok of Instagram mee aan de campagne: Aaron De Groeve en Thomas Van Achteren voor de Nederlandstaligen, Julie Verven en Jonathan Krego voor de Franstaligen.

Via video's die de komende twee weken in drie fasen worden uitgezonden, laten zij hun volgers kennismaken met: 

  • hun persoonlijke ervaring met online oplichting;
  • de verschillende soorten oplichting;
  • tips en trucs om niet in de val te lopen.

Er is ook een campagnesite opgezet met video's, FAQ’s, tips & tricks en een quiz. Op de site kun je ook oplichting melden en ze bevat een rubriek voor ouders.

Scholen en jongerenorganisaties promoten de campagne.

Iedereen kan het slachtoffer worden van online oplichting, jongeren in het bijzonder moeten beter worden beschermd. Fraudeurs gaan steeds op zoek naar nieuwe werkwijzen en kanalen, en jaar na jaar lopen er fors meer klachten en meldingen binnen. Naast een strenge en gerichte aanpak van de daders, is er nood aan brede sensibilisering. Vaak wordt immers misbruik gemaakt van vertrouwen en levert het slachtoffer zelf gevoelige info aan. Met een nieuwe campagne op Instagram en Tiktok, die ook via scholen en jeugdorganisaties wordt verspreid, richt de FOD Economie zich expliciet naar adolescenten. We hopen zo in eerste instantie tot 500.000 jongeren beter te wapenen tegen verschillende vormen van online oplichting.

Pierre-Yves Dermagne, minister van Economie

Fraudeurs worden alsmaar creatiever en jongeren worden vandaag overal geconfronteerd met online fraude. Deze campagne moet hen daarover wakker schudden. En wie kan dat beter dan leeftijdsgenoten die duidelijk maken dat iedereen slachtoffer kan worden van online oplichters? Daarnaast geef ik hen ook graag mijn persoonlijk advies mee. Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo!

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming

 

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel