Het sociaal internetaanbod: 7 veel gestelde vragen beantwoord
Heb jij ook recht op goedkoper internet? Het sociaal internetaanbod bestaat sinds 1 maart 2024. Om die nieuwe maatregel bekender te maken en burgers te stimuleren om na te gaan of ze er recht op hebben, start de FOD Economie een communicatiecampagne. Wat is het, wie heeft er recht op en hoe vraag je het aan? Kom dat en meer te weten in de 7 meest gestelde vragen en antwoorden.
1. Wat is het sociaal internetaanbod?
Sinds 1 maart 2024 hebben sommige mensen recht op het sociaal internetaanbod. Dat is een gunstig maximumtarief voor een internetverbinding op een vaste locatie. Het is bedoeld om meer mensen en gezinnen in een moeilijke situatie (met bijvoorbeeld een leefloon of een andere financiële ondersteuning) toegang tot het internet te geven aan een betaalbare prijs.
2. Welke formules zijn er?
Er zijn twee mogelijkheden:
- De eerste tariefformule kost maximum 19 euro per maand. Daarmee heb je internet op een vaste locatie met een minimale downloadsnelheid van 30 Mbps en 4 Mbps uploadsnelheid. Je krijgt daarnaast minstens 150 GB data.
- De tweede formule kost maximum 40 euro per maand. Je krijgt hetzelfde als bij de eerste formule + een andere dienst (bv. televisie, telefoon of gsm-abonnement) afhankelijk van de telecomoperator. Op dit moment kan je het internetaanbod enkel combineren met een televisieabonnement.
Daarnaast heb je steeds 50 % korting op de installatiekosten van je internet en kan je extra diensten toevoegen. Daarvoor betaal je wel de commerciële prijs.
3. Hoe weet ik of ik recht heb?
Het sociaal internetaanbod wordt niet automatisch toegekend, ook al heb je er recht op. Om in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Om het je gemakkelijk te maken kan je op de website www.sociaalinternetaanbod.be opzoeken of je recht hebt op dit voordelige tarief voor internet. Het enige wat je hoeft te doen, is inloggen met je elektronische identiteitskaart (of alternatieven zoals itsme). De informatie op die website en het resultaat van die controle zijn louter informatief en kennen geen enkel recht toe.
Elke 6 maanden controleert de FOD Economie of je nog steeds recht hebt op het sociaal internetaanbod. Is dat niet meer het geval, dan word je daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld.
Ook je telecomoperator neemt dan contact met je op. Je hebt dan 3 maanden de tijd om te kiezen of je een ander tariefplan wil of je contract wil beëindigen (en te kiezen voor een andere telecomoperator). Doe je dat niet, dan past je telecomoperator je abonnement aan naar het meest voordelige tariefplan uit het commerciële aanbod dat overeenstemt met je verbruiksprofiel.
4. Hoe vraag ik het sociaal internetaanbod aan?
Denk je in aanmerking te komen, dan kan je dat aanvragen bij een telecomoperator die het sociaal internetaanbod aanbiedt.
Die controleert bij de FOD Economie of je al dan niet recht hebt op dat voordelige tarief. Is het antwoord positief, dan krijg je 7 kalenderdagen om in te gaan op het aanbod van de telecomoperator (overschrijd je die termijn, dan moet je een nieuwe aanvraag indienen).
5. Bij welke operatoren kan ik het sociaal internetaanbod krijgen?
Proximus, Telenet en VOO zijn wettelijk verplicht het sociaal internetaanbod aan te bieden. Andere telecomoperatoren hebben de mogelijkheid om het vrijwillig aan te bieden. Momenteel koos geen enkele andere telecomoperator ervoor om dat te doen.
6. Ik kreeg het oude sociaal tarief telecom al vóór 1 maart 2024. Verlies ik mijn recht op het oude sociaal tarief?
Neen, zolang je blijft voldoen aan de toekenningsvoorwaarden van het oude sociaal tarief, en je verandert niets aan je tarief of contract, blijft alles bij het oude. Er is geen automatische overschakeling naar het nieuwe sociaal internetaanbod.
Je verliest het oude sociaal tarief wel in de volgende gevallen:
- als het adres waar de dienst wordt geleverd, verandert (bv. bij verhuis).
- als je niet meer voldoet aan de voorwaarden voor het verkrijgen van het oude sociaal tarief.
- als een persoon die geniet van het sociaal internetaanbod je huishouden vervoegt.
- als je verandert van telecomoperator.
- als je verandert van contract of tariefplan bij je huidige telecomoperator.
- als de persoon die het contract met de telecomoperator heeft afgesloten overlijdt.
- als het tariefplan waar je gebruik van maakt met het oude sociaal tarief, wordt stopgezet.
Je kan dan uiteraard wel een nieuwe aanvraag indienen voor het nieuwe sociaal internetaanbod, maar niet meer voor het oude sociaal tarief.
Opgelet: het recht op het oude sociaal tarief garandeert niet dat je ook recht hebt op het sociaal internetaanbod.
7. Is het sociaal internetaanbod bij elke telecomoperator hetzelfde?
Neen. De telecomoperatoren kunnen zelf kiezen welke extra diensten zoals tv, gsm, of telefoon ze aanbieden. Momenteel bieden ze enkel televisie aan bij de uitgebreide tariefformule aan 40 euro.
Daarnaast moeten ze de minimuminternetsnelheden (30 Mbps downloadsnelheid en 4 Mbps uploadsnelheid) respecteren en minimaal 150 GB aan data aanbieden. Maar die snelheden en data kunnen ook meer zijn.
Vergelijk het sociaal internetaanbod daarom op de websites van de verschillende telecomoperatoren. Zo maak je de beste keuze voor jouw situatie.