Maak uw bedrijf cyberveilig in 10 stappen
Stijging cyberincidenten bewijst noodzaak aan een cyberveiligheidsplan
Eén op de vijf Belgische internetgebruikers doet geen online aankopen uit veiligheidsoverwegingen: consumenten vrezen dat er misbruik gemaakt wordt van hun persoonlijke gegevens of bankgegevens. Maatregelen die de online veiligheid waarborgen, kunnen consumenten geruststellen en zo de online omzet van uw bedrijf verhogen.
Daarnaast blijft het aantal cyberincidenten jaar na jaar stijgen. Zo’n cyberaanvallen veroorzaken heel wat schade bij ondernemingen.
Een goede beveiliging tegen cyberincidenten is dus noodzakelijk voor bedrijven om zich te beschermen, maar het biedt ook opportuniteiten door het vertrouwen van consumenten te winnen. Nochtans blijken heel wat kmo’s en zelfstandigen geen cyberveiligheidsplan te hebben. Eind mei 2018 treedt overigens een nieuwe Europese verordening over gegevensbescherming in werking: één van de verplichtingen hierin is dat ondernemingen en organisaties passende technische en organisatorische maatregelen moeten nemen om de bescherming van persoonsgegevens te garanderen. Met andere woorden, hoog tijd om werk te maken van maatregelen voor de cyberveiligheid van uw bedrijf.
Cyberveiligheid: hoe eraan beginnen?
Niet eenvoudig, want waarschijnlijk bent u geen IT-specialist en heeft u niet meteen een idee hoe eraan te beginnen. Om op korte termijn de eerste resultaten te boeken, kunt u de volgende stappen volgen.
Waar cyberincidenten melden?
Neem meteen contact op met het Computer Emergency Response Team. Zij kunnen u de eerste tips geven bij een incident.
Dien ook klacht in bij de lokale politie. Die geeft de informatie door aan de Computer Crime Unit die een onderzoek kan starten.
Als er bij het incident persoonsgegevens zijn verloren gegaan, breng dan ook de Gegevensbeschermingsautoriteit op de hoogte binnen de 72 uren na de ontdekking van het incident.
egevensbeschermingsautoriteit