Blijf op de hoogte


Opgezadeld met een ongewenst abonnement?

Wat kunt u eraan doen?

“Probeer het gratis proefpakket nu uit!” Dit soort aanbiedingen komt iedereen wel eens tegen op sociale media. Opgelet: vooraleer erop in te gaan, kunt u beter eerst checken of de aanbieding wel zo aantrekkelijk is. Vaak bestelt u niet alleen een proefpakket, maar meteen ook een abonnement. In 2016 ontving de FOD Economie bijna 1.000 meldingen over zo’n abonnementsvalkuilen. 

“Ongevraagd pakket na één verkeerde klik van mijn dochter”

De 14-jarige dochter van Willy Douterloigne was haar Facebook aan het checken en zag er reclame voor gezichtsverzorgingsproducten. “Ze heeft waarschijnlijk op de advertentie geklikt, en een paar dagen later ontvingen we een pakket met verzorgingsproducten en een rekening van 20 euro”, vertelt Willy. “Je hoeft blijkbaar niet eens effectief op de bestelknop te duwen om ongevraagd een pakket toegestuurd te krijgen. Uiteraard hebben we de rekening niet betaald, maar het bedrijf blijft ons herinneringen sturen. Ik ontdekte intussen ook nog andere websites van hetzelfde bedrijf, met een gelijkaardige lay-out en opmaak. Het is blijkbaar niet eenvoudig om de praktijken snel stop te zetten.”

Moet u een ongevraagd pakket betalen?

Een ongewenst pakket of abonnement, het kan dus snel gebeurd zijn. Maar het is niet omdat u een proefpakket hebt gevraagd, dat u ook echt moet betalen voor het hele abonnement.

Consumenten kunnen deze misleidende praktijken met abonnementsvalkuilen melden via meldpunt.belgie.be.

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel