Blijf op de hoogte

Gepubliceerd 15 juni, 2017 bericht


Moet ik in het buitenland nog extra betalen om te bellen en surfen?

9 vragen over de roamingregels

270089 roaming d2fb53 large 1516285336

1. Wat is roaming?

Als je naar het buitenland reist met je smartphone, maak je gebruik van roaming. Bij roaming werken jouw operator en een buitenlandse operator samen om er voor te zorgen dat je verbonden blijft, en dus kunt bellen, sms’en, en surfen. Voor roaming rekenen operatoren een toeslag aan aan de klant, maar die toeslag is nu afgeschaft.

2. Moet ik in het buitenland nog extra betalen om te bellen en surfen?

Neen, de roamingkosten, de extra kosten om in het buitenland te bellen, sms’en of surfen, zijn afgeschaft. Opgelet: dit geldt enkel in de landen van de Europese Unie en in Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Hierdoor kan je bijvoorbeeld vanuit Italië of Zweden binnen de Europese Unie bellen, sms’en en surfen zonder extra kosten. Dit principe heet “roam like at home”.

3. Kan ik onbeperkt surfen, sms’en en bellen in het buitenland?

Neen, dat nu ook weer niet. De beperkingen van je abonnement, zoals een beperkte hoeveelheid data, gelden ook gewoon in het buitenland.

En de EU heeft ook een aantal beperkingen voorzien om misbruik tegen te gaan:

  • Heb je een contract met onbeperkt dataverkeer of met zeer grote databundels tegen een heel lage prijs, dan kan de operator je dataverbruik in het buitenland beperken.
  • Als je gedurende vier maanden meer belt, sms’t en surft vanuit het buitenland dan van thuis, kan de operator vragen hoe dat komt. En als die situatie blijft, kan hij toch een kleine toeslag aanrekenen voor het roaminggebruik.

4. Ik ga altijd naar Turkije op vakantie. Verdwijnen de roamingkosten daar ook?

Neen, de afschaffing is enkel geldig in de lidstaten van de Europese Unie en daar maakt Turkije geen deel van uit. De roamingkosten verdwijnen ook in Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, omdat deze landen lid zijn van de Europese Economische Ruimte. Operatoren kunnen ook gelijkaardige afspraken maken met andere landen, bijvoorbeeld met Vaticaanstad, Monaco, San Marino of Noord-Cyprus. Je operator moet je hierover inlichten.

5. Kan ik nu op zoek naar een goedkoop abonnement in een ander EU-land en dit in België gebruiken?

Neen, het is niet de bedoeling dat je met deze nieuwe regels permanent roamt, door permanent een simkaart uit een ander land te gebruiken. De telecomoperator kan je woonplaats in twijfel trekken wanneer je over een periode van vier maanden vaker in het buitenland belt, sms’t of surft dan thuis. En de operator kan je dan ook een toeslag aanrekenen.

6. Als ik in Frankrijk ben en naar een restaurant in de buurt bel om te reserveren, is dat nu ook goedkoper dan vroeger?

Ja, de roamingkost valt weg. Als je in de Europese Unie , maar buiten België, belt naar een ander nummer in de Europese Unie, mobiel of vast, bel je voortaan tegen lokaal Belgisch tarief.

7. Wanneer gaan de nieuwe regels in?

Ze zijn sinds 15 juni 2017 geldig! Deze zomer kun je dus al goedkoper bellen, surfen en sms’en als je op reis bent in de Europese Unie.

8. Minder roaming betekent minder inkomsten voor de telecomoperatoren. Gaat de prijs van mijn abonnement dan niet stijgen?

Dat is moeilijk te voorspellen. De vorige jaren heeft de EU de roamingkosten die operatoren mochten aanrekenen, al beperkt en toch werden er geen prijsstijgingen vastgesteld voor mobiele telefoniecontracten. Het valt af te wachten of deze trend zich doorzet, de landen van de EU zullen dit alleszins opvolgen. En je kunt uiteraard steeds van operator wisselen als je niet akkoord gaat met het prijsbeleid van je operator.

9. Geldt het afschaffen van de roamingkosten voor iedereen en voor alle mobiele telefoniecontracten?

Ja, telecomoperatoren zijn in principe verplicht om “roam like at home” op te nemen in hun contracten. In zeer uitzonderlijke gevallen, wanneer een operator geen “roam like at home” kan aanbieden en tegelijk zijn plaatselijke prijs kan handhaven, kan de operator de toestemming krijgen om af te wijken. In dat geval mag de operator een bijkomende roamingkost toepassen om zijn kosten te dekken en een verhoging van zijn plaatselijke prijzen te vermijden.

Hqdefault

Contactinformatie

Contactpersonen
Adres

City Atrium C
Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel
+32 800 120 33