Blijf op de hoogte

Gepubliceerd 22 februari, 2018 bericht


Sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas maakt wereld van verschil

In 8 op de 10 gevallen krijgt klant automatisch sociaal tarief

Een op de vijf Belgen leeft in armoede of loopt het risico in armoede terecht te komen, bij alleenstaande ouders is dat zelfs een op twee. Daarom bestaan er een aantal overheidsmaatregelen om het risico op armoede te beperken. Een van die maatregelen is het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas waarmee een gezin op jaarbasis gemiddeld 500 euro bespaart op de energiefactuur. In 8 op de 10 gevallen krijgen de mensen die er recht op hebben het sociaal tarief automatisch. En dat maakt voor sommigen een wereld van verschil.

Hqdefault

Het sociaal tarief in 5 vragen & antwoorden

1.    Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas?

Het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas is een goedkoper tarief dan de normale energietarieven. Dat tarief is bedoeld voor mensen of gezinnen die zich in een moeilijke of kwetsbare situatie bevinden. Ze ontvangen bijvoorbeeld een leefloon bij het OCMW, een tegemoetkoming als persoon met een handicap bij de FOD Sociale Zekerheid of een gewaarborgd inkomen voor bejaarden bij de Federale Pensioendienst. Het sociaal tarief is hetzelfde bij alle energieleveranciers, ze zijn verplicht het toe te kennen aan iedereen die er recht op heeft.

2. Is het sociaal tarief veel goedkoper dan de normale tarieven?

Het sociaal tarief wordt twee keer per jaar berekend door de federale energieregulator CREG. Uit hun berekeningen blijkt dat een energieklant gemiddeld 500 euro kan besparen op jaarbasis met het sociaal tarief ten opzichte van een gemiddeld normaal energiecontract. Dat is voor mensen die het vaak al moeilijker hebben, een groot bedrag.

3. Heb ik recht op het sociaal tarief?

Dat kun je zelf nagaan via de applicatie van de FOD Economie. Voordat je die applicatie start, neem je best alle papieren die je ontvangt van de sociale instelling (zoals OCMW, Pensioendienst, Zorgkas, FOD Sociale Zekerheid, …) bij de hand. Je kunt ook altijd terecht bij het Contact Center van de FOD Economie.

4. Ik heb blijkbaar recht op het sociaal tarief. Wat moet ik doen om het te krijgen?

Waarschijnlijk niets, want in meer dan 8 op de 10 gevallen krijgen de mensen die er recht op hebben het sociaal tarief automatisch. Kijk het daarom even na op je maandelijkse factuur. Daar staat vermeld dat je het sociaal tarief krijgt (ook al moet je soms even zoeken). Het gebeurt regelmatig dat mensen niet doorhebben dat ze het sociaal tarief al ontvangen. Je kunt ook online controleren of het sociaal tarief voor jou automatisch wordt toegepast, voor welk(e) contract(en) en voor welke periode.

5. Ik krijg het sociaal tarief niet automatisch, maar denk dat ik er wel recht op heb. Wat kan ik doen?

Meestal krijg je het sociaal tarief automatisch, maar soms lukt dat jammer genoeg niet, bijvoorbeeld omdat de persoonsgegevens op het energiecontract niet dezelfde zijn als in het rijksregister, bijvoorbeeld bij een spellingsfout (Dorpsstraat in plaats van Dorpstraat). Als je denkt dat je recht hebt op het sociaal tarief, dan kun je terecht bij ons Contact Center (0800 120 33 – gratis nummer).

Steeds meer energieklanten krijgen sociaal tarief automatisch

In 2017 werd het sociaal tarief automatisch toegepast op 492.000 elektriciteitscontracten, dat zijn 100.000 contracten meer dan 5 jaar geleden. Vóór de automatisering werd het sociaal tarief op zo’n 256.000 elektriciteitscontracten toegepast: vroeger grepen heel wat mensen die recht hadden op het sociaal tarief naast dat voordeel omdat ze de omslachtige papieren procedure niet kenden.

272081 tarifsocial chiffresnl2 907a4c original 1518433562

Contactinformatie

Contactpersonen
Adres

City Atrium C
Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel
+32 800 120 33