Sinds 1 juli 2018 is de nieuwe regelgeving voor de organisatie van reizen van kracht. Vakantiegangers die een pakketreis boeken, genieten voortaan volledige bescherming in geval van financiële problemen van de organisator of reisagent en krijgen duidelijkere en completere informatie.
Laten de vakantiekriebels zich voelen? Misschien hebt u al een reis naar de zon geboekt of wacht u nog op een lastminuteaanbieding. Denk eraan dat u bij elke reservatie sinds 1 juli 2018 beter beschermd bent. Een kort overzicht.
Elke reisprofessional (organisator, doorverkoper, professional die gekoppelde reisarrangementen faciliteert) moet zich verzekeren tegen insolvabiliteit zonder dat dit extra kosten voor de reiziger met zich meebrengt. Met andere woorden: als uw reis in het gedrang komt of als bepaalde diensten niet kunnen worden verleend als gevolg van financiële moeilijkheden van deze professionals, kunt u dus de terugbetaling krijgen van alle betaalde bedragen, zowel voor een pakketreis als voor een gekoppeld reisarrangement. Deze garantie geldt ook voor repatriëring, voor zover het vervoer deel uitmaakt van de reis. Ook kan u worden voorgesteld om de reis voort te zetten.
Via deze site kunt u nagaan of de reisorganisator de vereiste verzekering tegen insolvabiliteit biedt.
Voordat u een reisovereenkomst sluit, moet de professional u met een verplicht standaardformulier informeren over uw rechten. U moet ook een hele reeks informatie over uw reis krijgen (bestemming, vervoermiddelen, type accommodatie, verstrekte maaltijden, excursies, contactgegevens van de organisator en/of het reisbureau, totale prijs en betalingsvoorwaarden, eventuele paspoorten of visa, annuleringsopties, enz.).
Al deze informatie moet op een duidelijke, begrijpelijke en zichtbare manier worden verstrekt vóór uw reservatie.
Als uw reservatie wordt gefactureerd tegen een all-inprijs, kan deze prijs niet worden gewijzigd, behalve als gevolg van schommelingen in brandstofkosten, belastingen of wisselkoersen, tot 20 dagen vóór vertrek.
Als de prijsverhoging toevallig meer dan 8 procent van de totale prijs bedraagt, kunt u de overeenkomst zonder vergoeding opzeggen.
Er zijn nog andere mogelijkheden om de overeenkomst zonder boete op te zeggen, bijvoorbeeld als de organisator u vóór vertrek verwittigt dat hij een van de essentiële elementen van de reis niet kan aanbieden of in geval van uitzonderlijke omstandigheden (terreuraanslag, natuurramp,...).
Als u gewoon niet op reis kunt vertrekken, bestaat de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden uw pakket over te dragen aan een andere persoon.
Uw vakantie verloopt niet zoals gepland en u vindt dat de service niet overeenkomt met wat u betaald hebt.
Probeer eerst een regeling te treffen met de organisator. Meld eventuele problemen onmiddellijk. Hij moet zo snel mogelijk een geschikte oplossing vinden om te voorkomen dat uw vakantie een nachtmerrie wordt.
Als er niet direct met de organisator een oplossing kan worden gevonden, kunt u in bepaalde gevallen ook een beroep doen op de Geschillencommissie Reizen, die als bemiddelaar zal optreden.
U hebt alles geprobeerd, maar uw geschil raakt niet opgelost? Dan kunt u nog altijd binnen twee jaar na het einde van de reis een rechtszaak aanspannen tegen de organisator.
Pakketreis: bekendste formule die voor een all-inprijs ten minste twee verschillende soorten reisdiensten combineert (vervoer, logies, autoverhuur, ...) voor een duur van ten minste 24 uur of minstens 1 nacht.Een pakketreis heeft ook betrekking op een reiziger die een overeenkomst sluit op grond waarvan hij andere diensten kan kiezen en combineren.Voorbeeld: bij aankoop van een vliegticket op de website van een luchtvaartmaatschappij kunnen hotelaanbiedingen van andere aanbieders voor de bestemming in kwestie verschijnen. Als u kiest voor een van deze hotels, worden de vlucht en het geselecteerde hotel in hetzelfde winkelkarretje geplaatst en na validatie gelijktijdig betaald.
Gekoppeld reisarrangement: de reisdiensten vormen geen pakketreis en er worden afzonderlijke overeenkomsten gesloten met verschillende bedrijven. Voorbeeld: een reiziger gaat naar een doorverkoper die hem helpt een hotel te kiezen. De klant betaalt het hotel. Dan helpt de doorverkoper de reiziger een vlucht te kiezen, die vervolgens apart wordt betaald.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Onderzoek bij meer dan 150 ondernemingen in de meubel- en matrassen sector
De FOD Economie onderzocht handelszaken die meubelen en matrassen verkopen. Bij acht op de tien gecontroleerde ondernemingen werd minstens één overtreding vastgesteld.
Aantal maximale tarieven voor consumentenkredieten dalen
Op 1 juni 2025 dalen een aantal maximale tarieven voor het consumentenkrediet met een half tot anderhalf procentpunt.
SHEIN moet consumentenrechten respecteren
Na een Europees onderzoek manen de FOD Economie en zijn partners SHEIN aan een einde te maken aan misleidende praktijken.
Luchtvaartmaatschappijen worden gewaarschuwd: “Wees eerlijk over je milieuclaims”
Luchtvaartsector krijgt open brief: correcte communicatie over milieuclaims is verplicht. FOD Economie en ICPEN roepen op tot transparantie en bewijs.
Later betalen? Pas op voor de payback!
FOD Economie waarschuwt jongeren voor de risico’s van ‘buy now, pay later’-diensten. Onzorgvuldig gebruik kan leiden tot hoge schulden en incasso.