De jongste vijf jaar stierven 74 fietsers en raakten meer dan 6.800 fietsers gewond bij een verkeersongeval in het donker. Vooral jongeren zijn het slachtoffer in het donker. Ook opvallend: 7 op de 10 jongeren zijn liever cool dan zichtbaar op de fiets en 8 op de 10 jongeren dragen zelden of nooit fluorescerende of reflecterende accessoires. Nochtans bestaan er veel coole en modieuze manieren - zelfs hippe fluohesjes! - om je te laten zien op de weg. En waarop moet je letten als je fietsverlichting en accessoires koopt? Lees daarom onze praktische tips en laat je shinen.
Het aantal lumen (lichtsterkte) staat meestal op de verpakking van de fietsverlichting. Met 50 à 100 lumen ben je goed zichtbaar wanneer er veel straatverlichting is. Rij je vooral langs slecht verlichte wegen, dan kies je best voor 100 tot 500 lumen en langs onverlichte wegen gebruik je meer dan 500 lumen.
Als je fietst, sta je regelmatig ook stil. Kies voor verlichting die blijft werken als je stilstaat. Zo ben je altijd zichtbaar.
Fluo helpt al heel wat, zeker wanneer het schemert, maar in het donker heeft reflecteren een veel groter effect op je zichtbaarheid.
Koop niet zomaar snel iets dat je eigenlijk niet mooi vindt. De kans is groot dat het in je kast blijft liggen. Er bestaan heel veel modieuze, coole én zichtbare accessoires en kledij. Verschillende kledingmerken hebben zelfs hun eigen trendy fluohesje ontworpen.
Tussen 2012 en 2017 stierven 74 fietsers en raakten 6.828 fietsers gewond bij een verkeersongeval in het donker. Vooral jongeren zijn het slachtoffer in het donker: tussen 2012 en 2017 vielen er 16 doden en 2.383 gewonden bij jongeren. Uit een recent onderzoek van een rugzakkenproducent naar verkeersveiligheid en coolness blijkt dat 7 op de 10 jongeren liever cool zijn dan zichtbaar op de fiets. Jongeren vinden reflecterende accessoires minder cool dan kinderen jonger dan 12 jaar en dragen ze ook minder. In het onderzoek bevestigen ouders dat de middelbare school een kantelmoment is. Volgens meer dan de helft weigerde hun kind vanaf dan fluohesjes en andere veiligheidsaccessoires te dragen.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Markten: meer dan de helft van de handelaars in overtreding
Vorig jaar voerde de FOD Economie een uitgebreide onderzoek naar de Belgische markten. Meer dan één op twee handelaars (57,2 %) overtrad de regelgeving.
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Genoeg van ongewenste reclameoproepen? Reageer!
Ben je maar al te goed bekend met de eindeloze ongewenste telefoontjes van marketingbureaus? Maak daar meteen een einde aan door je telefoonnummer te registreren op de “Bel-me-niet-meer-lijst”.
Zalando past misleidende prijzen op website aan
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelde misleidende promoties of reclame vast op de website van Zalando. Op vraag van België grepen de Duitse autoriteiten in.