Op sociale media reclame zien passeren voor spotgoedkope hippe kledij? Of sfeerverlichting voor de donkere winterdagen voor een prikje? En kom je na het doorklikken terecht op een webshop met een onbekende naam? Dan ben je best op je hoede: misschien gaat het wel om een geval van dropshipping, een verkooptechniek die sterk aan populariteit wint, maar voor de koper niet zonder risico is. De FOD Economie maant daarom aan tot extra voorzichtigheid bij online aankopen.
Dropshipping is op zich niet onwettig, maar sommige webwinkels hanteren misleidende praktijken of zijn frauduleus opgezet. Een aantal voorbeelden:
- De webshop vermeldt niet welke onderneming ervoor verantwoordelijk is en geeft geen contactgegevens mee. Vaak is de site kort na aankoop en na een korte golf van advertenties op sociale media zelfs niet meer bereikbaar. De consument weet dus niet met wie hij te maken heeft en hoe hij contact kan opnemen.
- Het product wordt op een misleidende manier voorgesteld, er zijn misleidende kortingen (bv. met een aftelklok om je onder druk te zetten snel te beslissen) of valse promoacties (1+1 gratis, maar de consument krijgt er slechts 1 toegestuurd “omdat hij de juiste actiecode, die verstopt zat in de algemene voorwaarden, niet opgaf”…), ze schrijven zelf valse lovende reviews …
- Ze misleiden je met de leveringstermijn en de dienst na verkoop. Zo betekent “vandaag verzonden” niet altijd dat het product een dag later al wordt geleverd (enkel dat het die dag wordt verzonden). Vaak komen de goederen van een leverancier in Azië met een lange leveringstermijn en moeten ze ook naar daar worden teruggestuurd op kosten van de consument die zijn herroepingsrecht uitoefent.
Ten slotte worden de producten van de externe leverancier vaak niet voldoende gecontroleerd door de verkoper. Daardoor voldoen ze vaak niet aan de Europese veiligheidsregels of blijkt het om namaak te gaan.
Bij dropshipping houdt de verkoper zelf geen voorraad aan. De goederen zijn dan ook vaak weken tot maanden onderweg en voldoen meestal niet aan de verwachtingen. Het gaat bijvoorbeeld niet om het product dat op de foto’s werd afgebeeld, het is van minderwaardige kwaliteit en gaat snel stuk of is zelfs ronduit onveilig. De bestelling kan in de meeste gevallen wel worden teruggestuurd … naar China of een ander ver land, op jouw kosten, wat duurder blijkt te zijn dan het bestelde product.Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie
Zoals bij elk type misleiding of oplichting, zijn er enkele alarmsignalen die een belletje moeten doen rinkelen en een aantal extra stappen die je dan kan ondernemen. We geven je een overzicht:
- De webwinkel bevat geen identificatie- of contactgegevens van de onderneming. Je kan hen alleen bereiken via een e-mailadres of contactformulier.
- Zijn de prijzen realistisch? Opvallend lage prijzen voor merkproducten kunnen wijzen op namaak. Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn, dan is ze dat meestal ook. Pas dus op met kortingen die je nergens anders vindt.
- Is de leveringstijd realistisch? Als er geleverd wordt uit een ver land, dan is het onmogelijk om het product de dag zelf of de dag erna te ontvangen.
- Is er een retouradres in België of binnen de Europese Unie? Als dat niet zo is en je moet het product (aangetekend) terugsturen naar een ver land, dan ben je mogelijk veel geld kwijt.
- Doe de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument.
Werd je al het slachtoffer van deze dubieuze verkooppraktijken of denk je dat een webshop misleidende of frauduleuze praktijken hanteert? Dan kun je dit melden via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die praktijken.
Betaald met een kredietkaart? Betwist de betaling dan via www.mijnkaart.be.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Zalando past misleidende prijzen op website aan
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelde misleidende promoties of reclame vast op de website van Zalando. Op vraag van België grepen de Duitse autoriteiten in.
Het sociaal internetaanbod: 21.000 contracten afgesloten
Het sociaal internetaanbod bestaat sinds 1 maart 2024. Dat is een gunstig maximumtarief voor een internetverbinding op een vaste locatie.
FOD Economie sluit 39 frauduleuze websites
De Economische Inspectie van de FOD Economie sloot vorig jaar, via een snelle procedure, 39 webshops. Hoe herken je malafide sites en koop je veilig online? Ontdek het via onze tips.