De laatste maanden krijgt de FOD Economie meer en meer klachten over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Veel burgers stellen zich daarover vragen of kennen hun rechten niet. Om de consumenten wegwijs te maken, lijst de FOD Economie de belangrijkste vragen en antwoorden op.
De laatste maanden bereiken ons meer en meer klachten over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten.
De klachten bij de FOD Economie gaan vooral over het eenzijdig aanpassen van contracten, het aanpassen van prijzen en de gebrekkige toepassing van je rechten bij het stopzetten van overeenkomsten. In die meldingen komen een aantal fenomenen regelmatig terug. Het gaat bijvoorbeeld over de aanpassing van contracten waarbij het contract verandert van een vast naar een variabel tarief (zowel op het moment dat je bestaande contract afloopt, als pogingen om lopende contracten aan te passen), de verhoging van de maandelijkse voorschotten of het aanrekenen van extra kosten (voor eigenaars van zonnepanelen).
Het internet overstelpt je met informatie over energiecontracten. Maar die info is niet altijd correct. We maakten een overzicht van de 9 meest prangende vragen en de instanties waar je terecht kan.
Een energieleverancier mag je contract beëindigen wegens wanbetaling maar kan dat niet zomaar. De voorwaarden verschillen naargelang je woonplaats. Hoe dit precies zit kan je terugvinden op de website van de bevoegde gewesten (Vlaanderen, Brussel, Wallonië).
De som van je voorschotfacturen ligt zo dicht mogelijk bij de kost van je jaarlijkse energieverbruik. Ligt die kost hoger, dan krijg je op je eindafrekening het verschil terugbetaald. Ligt die lager, dan betaal je bij.
Het kan in sommige gevallen dus beter zijn om te anticiperen op de hoge marktprijzen en meer te betalen op je voorschotfactuur. Zo vermijd je dat je op de eindafrekening nog veel moet bijbetalen. De voorwaarden voor de berekening van voorschotten moeten uitdrukkelijk door leverancier en consument goedgekeurd worden. Je leverancier moet alle berekeningsmethodes transparant uitleggen. Verantwoording louter op basis van verondersteld gebruik, is in beginsel niet langer toegestaan.
Je energieleverancier kan je voorstellen om de voorschotfactuur te wijzigen maar moet dat motiveren. Het volstaat daarbij niet om enkel te verwijzen naar je geschatte verbruik als je leverancier over specifiekere gegevens beschikt. Je hebt steeds het recht een wijziging van het voorschotbedrag te weigeren. De leverancier kan de aanpassing enkel aanrekenen als je je niet binnen de 15 dagen verzet.
Uiteraard mag een wijziging van het voorschot absoluut niet leiden tot een wijziging van het afgesproken tarief. Bij een vast contract moet het vaste tarief bij de eindafrekening van toepassing blijven.
Heb je een contract met een vast tarief, dan lijkt het dus niet gerechtvaardigd dat de leverancier het voorschot wijzigt zonder dat er een verband is met een wijziging in het verbruik.
Dat kan niet voor contracten of elementen in je contract van bepaalde duur (bijvoorbeeld bij een prijsgarantie van 1 of 2 jaar).
Een energieleverancier heeft bij contracten van onbepaalde duur wel het recht om de prijs eenzijdig aan te passen, op voorwaarde dat je de overeenkomst als klant binnen een redelijke termijn gratis kan beëindigen als je daar niet mee akkoord gaat.
Opgelet, bij sommige energiecontracten van onbepaalde duur is er wel sprake van een vaste prijsgarantie of een indexering voor een bepaalde looptijd. Die moet natuurlijk wel gerespecteerd worden. Kijk dus zeker na in je contract hoe dat bij jou zit.
Ja, je kan als consument zelf kiezen wanneer je van energieleverancier verandert maar je moet wel rekening houden met de opzegtermijn.
Voor je verandert, doe je best een vergelijking van de prijzen via een simulator op de websites van de CREG (federaal), VREG (Vlaams Gewest), Brugel (Brussels Hoofdstelijk Gewest) of Cwape (Waals gewest).
Neen, je hebt altijd twee aparte contracten voor gas en elektriciteit, ook als je voor beide klant bent bij dezelfde energieleverancier. Je kan dus gerust voor je gas en elektriciteit verschillende leveranciers kiezen. Vergeet zeker niet om een vergelijking van de prijzen de doen via een simulator op de websites van de CREG (federaal), VREG (Vlaams Gewest), Brugel (Brussels Hoofdstelijk Gewest) of Cwape (Waals gewest).
Gaat het om een energiecontract dat je telefonisch of online aanging, dan heb je vanaf het moment dat je het ondertekende, 14 dagen de tijd om je annuleringsverzoek op te sturen (per brief of e-mail).
Heb je het contract getekend via een huis-aan-huis-verkoper? Ook dan heb je nog 14 dagen de tijd om te annuleren.
Zolang de energiefactuur (voorschotfactuur, jaarlijkse of tussentijdse afrekening of slotfactuur) wordt betwist en de klacht over de factuur terecht is, moet de energieleverancier de invordering van de betwiste bedragen opschorten.
Neen, bij een verhuis wordt je energiecontract gewoon overgezet. Je moet daarvoor het energieovernamedocument invullen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het contract wel stop te zetten en een nieuw contract aan te gaan bij een andere leverancier.
Opgelet, heeft je energieleverancier het consumentenakkoord niet ondertekend, dan kunnen er andere regels gelden. Zoek hier op of je leverancier gebonden is door het consumentenakkoord.
Vind je je vraag hierboven niet of zoek je bijkomende informatie, dan kan je terecht bij verschillende instanties, naargelang je woonplaats:
Woon je in het Vlaamse Gewest, dan vind je extra informatie op de website van de VREG. Je vindt er ook een uitgebreid overzicht van de veelgestelde vragen of je kan energiecontracten vergelijken met de V-test.
Woon je in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, dan kan je terecht op de website van Brugel. Je vindt er extra informatie over verschillende thema's en een vergelijkingstool.
Wie in het Waalse Gewest woont, vindt meer info op de website van CWaPE. De website heeft een gedeelte dat gaat over contracten en een pagina waar je de energiecontracten voor het Waalse gewest kan vergelijken.
Ook bij de CREG vind je, ongeacht je woonplaats, meer informatie over prijzen en tarieven, een vergelijkingstool en uitleg over specifieke termen die in de energiesector gebruikt worden.
Op ConsumerConnect kan je terecht voor het melden van oneerlijke handelspraktijken zoals onjuiste facturen, stilzwijgende verlengingen van overeenkomsten of telefonische verkoop. De Economische Inspectie van de FOD Economie onderzoekt je melding en opent eventueel een onderzoek zodat bedrijven die in overtreding zijn zich in regel stellen.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: 02 277 90 93
Gsm: 0477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : 02 277 86 74
Gsm : 0486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Kopieer link
https://news.economie.fgov.be/214451-probleem-met-je-energiecontract-hier-kan-je-terechtGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Collectieve energie-installaties: vraag de sociaaltariefpremie aan
De premie is bedoeld voor een groep mensen die wonen in een gebouw met een collectieve aansluiting op een energiebron of in een woning zonder individuele aansluiting.
Brandstoffen in tankstations zijn van topkwaliteit
In 2023 voldeed bijna 95 % van de geteste stalen in de Belgische tankstations aan de kwaliteitsnormen.
Handelaars worstelen met nieuwe energielabels
De FOD Economie controleerde tussen maart en december 2023 229 controles uitgevoerd bij handelaars die huishoudelijke elektronicatoestellen verkopen aan consumenten.
1,6 miljoen gebruikers schakelden om naar rijk gas
De afgelopen weken schakelden de laatste aardgasgebruikers die arm aardgas uit Nederland gebruikten om naar rijk aardgas. Het project werd vijf jaar vroeger dan gepland afgerond.
Collectieve energie-installaties: vraag de sociaaltariefpremie aan
De premie is bedoeld voor een groep mensen die wonen in een gebouw met een collectieve aansluiting op een energiebron of in een woning zonder individuele aansluiting.
Brandstoffen in tankstations zijn van topkwaliteit
In 2023 voldeed bijna 95 % van de geteste stalen in de Belgische tankstations aan de kwaliteitsnormen.
Handelaars worstelen met nieuwe energielabels
De FOD Economie controleerde tussen maart en december 2023 229 controles uitgevoerd bij handelaars die huishoudelijke elektronicatoestellen verkopen aan consumenten.
1,6 miljoen gebruikers schakelden om naar rijk gas
De afgelopen weken schakelden de laatste aardgasgebruikers die arm aardgas uit Nederland gebruikten om naar rijk aardgas. Het project werd vijf jaar vroeger dan gepland afgerond.
Collectieve energie-installaties: vraag de sociaaltariefpremie aan
De premie is bedoeld voor een groep mensen die wonen in een gebouw met een collectieve aansluiting op een energiebron of in een woning zonder individuele aansluiting.
Brandstoffen in tankstations zijn van topkwaliteit
In 2023 voldeed bijna 95 % van de geteste stalen in de Belgische tankstations aan de kwaliteitsnormen.
Handelaars worstelen met nieuwe energielabels
De FOD Economie controleerde tussen maart en december 2023 229 controles uitgevoerd bij handelaars die huishoudelijke elektronicatoestellen verkopen aan consumenten.