Vanaf 1 juni ondergaat de regelgeving over wettelijke garantie een aantal wijzigingen ten voordele van de consument. Het bewijs dat een product of dienst niet-conform is, ligt voortaan uitsluitend bij de verkoper. Ook digitale inhouden en diensten komen erin aan bod. Dat is het resultaat van een herziening van de Europese regelgeving.
Je hebt een wasmachine gekocht die het na twee maanden begeeft, de kast die is geleverd is niet even groot als de kast die je hebt besteld ... In dergelijke gevallen is de wettelijke garantie van toepassing.
Het goede nieuws is dat consumenten vanaf 1 juni nog beter beschermd zijn tegen de non-conformiteit van producten en diensten die in de EU worden gekocht.
Non-conformiteit betekent dat een geleverd goed niet overeenstemt met wat contractueel is overeengekomen of redelijkerwijs door een consument verwacht kan worden.
De garantiewet is van toepassing op de verkoop van consumptiegoederen door een professionele verkoper aan een consument die ze voor privégebruik koopt, en dat gedurende twee jaar vanaf de levering van het goed of de dienst.
Een belangrijke nieuwigheid is dat de bewijslast over het al dan niet bestaan van een conformiteitsgebrek (al bestaand bij de levering) nu voor de volledige duur van de wettelijke garantie uitsluitend bij de verkoper ligt. Voorheen had de verkoper na het verstrijken van de eerste 6 maanden het recht om de consument te vragen te bewijzen dat het gebrek niet zijn verantwoordelijkheid was (bv. verkeerd gebruik).
Voor tweedehandsgoederen kan altijd een periode van minder dan twee jaar worden overeengekomen. De garantie voor tweedehandsgoederen kan echter niet minder dan één jaar bedragen en de verkoper moet de consument daarvan op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze op de hoogte brengen. Als dat niet het geval is, geldt een garantie van twee jaar ook voor tweedehandsgoederen.
Een andere nieuwigheid die de nieuwe wet op de wettelijke garantie invoert, is dat digitale inhoud en diensten nu ook twee jaar gedekt zijn.
Digitale inhoud omvat onder meer computerprogramma's, apps, videobestanden, audiobestanden, muziekbestanden, digitale spellen, e-boeken of andere elektronische publicaties.
Digitale diensten omvatten streamingdiensten voor films of muziek, cloudopslagdiensten en zelfs sociale media.
- overeenstemmen met hetgeen in het contract is bepaald over beschrijving, kwantiteit, kwaliteit, functionaliteit, interoperabiliteit, compatibiliteit;
- afgestemd zijn op het specifieke doel dat de consument nastreeft;
- in overeenstemming zijn met de proefversie of het overzicht van de digitale inhoud of dienst die de handelaar eventueel voorafgaand aan de sluiting van de overeenkomst ter beschikking heeft gesteld;
- worden bijgewerkt zoals in het contract is bepaald;
- enzovoort.
Elk conformiteitsgebrek dat voortvloeit uit het feit dat de digitale inhoud of de digitale dienst niet correct in de digitale omgeving van de consument is geïntegreerd, wordt beschouwd als een conformiteitsgebrek van de digitale inhoud of de digitale dienst. Dat geldt zowel voor de integratie door de handelaar als door de consument op basis van onjuiste instructies.
Opgelet: in tegenstelling tot conventionele goederen, kan de handelaar in het geval van digitale inhouden en diensten de consument na één jaar vragen te bewijzen dat het gebrek reeds bestond op het moment van de levering.
Wanneer een conformiteitsgebrek wordt vastgesteld, moet de consument de verkoper daarvan op de hoogte brengen. Dat moet zo spoedig mogelijk gebeuren en in elk geval binnen twee maanden na de vaststelling van het gebrek.
De consument heeft dan het recht het product te laten herstellen of vervangen of de digitale inhoud of dienst conform te maken, tenzij dat onmogelijk is of onevenredig hoge kosten voor de handelaar met zich meebrengt.
Als de handelaar weigert, wordt de consument verzocht dat te melden aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op basis van die melding kan de Economische Inspectie besluiten een onderzoek in te stellen.
Om een oplossing voor het geschil te vinden, kunnen consumenten ook een beroep doen op de Consumentenombudsdienst, of op het Europees Centrum voor de Consument als de handelaar in een andere EU-lidstaat is gevestigd.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Later betalen? Pas op voor de payback!
FOD Economie waarschuwt jongeren voor de risico’s van ‘buy now, pay later’-diensten. Onzorgvuldig gebruik kan leiden tot hoge schulden en incasso.
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Markten: meer dan de helft van de handelaars in overtreding
Vorig jaar voerde de FOD Economie een uitgebreide onderzoek naar de Belgische markten. Meer dan één op twee handelaars (57,2 %) overtrad de regelgeving.
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Genoeg van ongewenste reclameoproepen? Reageer!
Ben je maar al te goed bekend met de eindeloze ongewenste telefoontjes van marketingbureaus? Maak daar meteen een einde aan door je telefoonnummer te registreren op de “Bel-me-niet-meer-lijst”.