De vakantieperiode is volop bezig. Als je vakantie al achter de rug is, hopen we dat hij je deugd heeft gedaan. Maar wat als dat niet zo was? Wat als je hotelkamer helemaal niet overeenkwam met de info bij de boeking? Of wat als je vlucht last-minute werd geannuleerd? Kwam je niet tot een oplossing met het hotel, vliegtuigmaatschappij of reisorganisator? Dan neem je best contact op met een bemiddelingsdienst. Wij gidsen je alvast in de juiste richting.
In 2021 ontving de FOD Economie 537 meldingen over de reissector. In 2022 zijn dit er al 501. Deze stijging is hoofdzakelijk het gevolg van de recente annulaties van vluchten in de luchtvaartsector. Meldingen gaan vooral over de rechten van de consument bij het stopzetten van de overeenkomst, de gebrekkige levering van de dienst en de gebrekkige (kwaliteit van de) dienst na verkoop. Meldingen over frauduleuze praktijken daalden significant sinds de coronacrisis, net als het aantal meldingen over de coronavouchers.
Als je een probleem hebt tijdens je vakantie, dan verzamel je best eerst zoveel mogelijk materiaal waarmee je jouw probleem kunt aantonen. Wat stond er in het boekingscontract of op de website? Welke informatie heb je per e-mail (of per sms) gekregen? Neem als het kan ook foto's (bijvoorbeeld van de niet zo fraaie hotelkamer).
De snelste en makkelijkste oplossing is proberen om het probleem rechtstreeks op te lossen met het hotel, de vliegtuigmaatschappij of het reisbureau. Lukt dat, dan ben je meteen gerustgesteld en sleept het geschil niet langer aan.
Als je geen gehoor vindt en het probleem niet opgelost raakt, dan kan je dit best melden via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie kan jouw melding bekijken en eventueel een onderzoek openen naar de reisorganisator.
Daarnaast neem je ook zo snel mogelijk contact op met een bemiddelingsdienst die kan proberen om jouw geschil op te lossen.
Welke bemiddelingsdienst het beste geschikt is voor jouw geschil hangt af van je specifieke situatie. We gidsen je in de juiste richting.
Stap 4: Kom je ook met de hulp van een bemiddelingsdienst niet tot een oplossing, dan kan je nog steeds gerechtelijke stappen ondernemen
Is de vliegtuigmaatschappij, touroperator of hoteluitbater niet bereid om tot een minnelijke oplossing te komen, zelfs niet via een bemiddelingsdienst, dan kan je nog naar het gerecht stappen. Let wel: bemiddelingsdiensten zijn gratis of kosten niet zo veel, maar de kosten van een gerechtelijke procedure kunnen snel oplopen. Informeer je daarom goed, bijvoorbeeld via een justitiehuis.
De rechten die je hebt als reiziger, hangen af van het type reis dat je boekte. Met een pakketreis ben je bijvoorbeeld beter beschermd dan met een aparte vlucht of afzonderlijke reisdienst. Welke dat zijn kan je op de website van de FOD Economie terugvinden.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Onderzoek bij meer dan 150 ondernemingen in de meubel- en matrassen sector
De FOD Economie onderzocht handelszaken die meubelen en matrassen verkopen. Bij acht op de tien gecontroleerde ondernemingen werd minstens één overtreding vastgesteld.
Aantal maximale tarieven voor consumentenkredieten dalen
Op 1 juni 2025 dalen een aantal maximale tarieven voor het consumentenkrediet met een half tot anderhalf procentpunt.
SHEIN moet consumentenrechten respecteren
Na een Europees onderzoek manen de FOD Economie en zijn partners SHEIN aan een einde te maken aan misleidende praktijken.
Luchtvaartmaatschappijen worden gewaarschuwd: “Wees eerlijk over je milieuclaims”
Luchtvaartsector krijgt open brief: correcte communicatie over milieuclaims is verplicht. FOD Economie en ICPEN roepen op tot transparantie en bewijs.
Later betalen? Pas op voor de payback!
FOD Economie waarschuwt jongeren voor de risico’s van ‘buy now, pay later’-diensten. Onzorgvuldig gebruik kan leiden tot hoge schulden en incasso.