In 2022 ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie bijna 52.000 meldingen over misleidende handelspraktijken en oplichting. Dat is een stijging van 8,25 % ten opzichte van 2021. 23 % daarvan gaat over phishing (11.923 meldingen). De top 3 wordt vervolledigd door meldingen over ongewenste telefoontjes en verkoopfraude.
ConsumerConnect is een onlineplatform waarop consumenten en bedrijven misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden. Op basis van concrete vragen krijgen melders een onmiddellijk antwoord op hun probleem, met een advies of verwijzing naar de bevoegde instantie die hen kan ondersteunen.
In 2022 ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 51.874 meldingen. Dat is een aanzienlijke stijging van 8,25 %.
De meldingen over phishing stegen met 7 % tot 11.923 meldingen (23 % van de ontvangen meldingen). Daarnaast waren er 10.231 meldingen (20 %) over ongewenste telefoontjes, waarbij bijvoorbeeld de Bel-me-niet-meer-lijst niet werd nageleefd. Verkoopfraude (zoals valse webshops en verkoop via zoekertjeswebsites), waarbij oplichters een betaling krijgen voor een product zonder het product te leveren, sloot de top 3 af met 7.886 meldingen of 15 % van het aantal meldingen in 2022.
Fraudeurs houden duidelijk rekening met de actualiteit, zo waren er in 2022 veel meldingen over valse webshops die brandhout en pellets verkochten. Ze speelden daarmee in op de sterk stijgende energieprijzen waardoor consumenten op zoek gingen naar andere verwarmingsbronnen. Daarnaast merkten we ook een groot aantal valse webshops op die speelgoed verkochten. Bovendien ontvingen we behoorlijk wat meldingen rond de niet-levering van tickets (culturele of concerttickets) via sociale media en verkoopplatforms. Daarom start de FOD Economie komende zomer een sensibiliseringscampagne om consumenten te helpen valse webshops te herkennen. De tips zijn nu al te vinden op www.veiligewebshops.be.Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie
De wetswijziging van 1 juli 2022, waardoor ondernemers verplicht zijn om een elektronisch betaalmiddel aan te bieden, gaf aanleiding tot heel wat meldingen. De FOD Economie ontving in 2022 1.547 meldingen over ondernemers die niet de mogelijkheid aanboden om elektronisch te betalen of net cashgeld weigerden. Bovendien zorgde ook de energiecrisis voor veel meldingen over leveranciers.
Elke melding die via ConsumerConnect binnenkomt, wordt geanalyseerd. Dat gebeurt door de Economische Inspectie van de FOD Economie of één van haar federale partners zoals de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) of het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).
Voor de meldingen die onder haar bevoegdheid vallen, kan de Economische Inspectie beslissen om een onderzoek te openen. Daarbij worden overtreders opgespoord en worden een aantal acties ondernomen zoals het afsluiten van een frauduleuze website. Na het afronden van het onderzoek kan er beslist worden om een waarschuwing te geven, een proces-verbaal op te maken, een transactie voor te stellen, een boete te geven of het dossier over te maken aan het parket. Dat beslist dan of de overtreder gerechtelijk vervolgd wordt.
Een melding lost de persoonlijke situatie van de melder dus niet op. Wel krijgt die op basis van concrete vragen een onmiddellijk antwoord op het probleem, met een advies of een verwijzing naar de bevoegde instantie die kan ondersteunen.
De FOD Economie op zijn beurt gebruikt die meldingen om de kern van de problematiek aan te pakken, de overtreder te sanctioneren en nieuwe slachtoffers te voorkomen. Daarnaast bieden de meldingen de nodige informatie om andere consumenten te waarschuwen zodat ze niet in de val trappen.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Kopieer link
https://news.economie.fgov.be/226689-bijna-10-meer-meldingen-over-misleiding-en-oplichting-in-2022Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Luchtvaartmaatschappijen worden gewaarschuwd: “Wees eerlijk over je milieuclaims”
Luchtvaartsector krijgt open brief: correcte communicatie over milieuclaims is verplicht. FOD Economie en ICPEN roepen op tot transparantie en bewijs.
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Steeds meer meldingen over hersteldiensten
De FOD Economie ontving in 2024 1.068 meldingen over hersteldiensten. Die gingen vooral over woekerprijzen, onrechtmatige benadering, onvolledige informatie over de prijs en een gebrekkige uitvoering.
Week van de Consument: FOD Economie geeft tips en advies
Vorig jaar ontving de FOD Economie 28.220 meldingen over consumentenproblemen. Deze cijfers tonen aan dat goede informatie en preventie essentieel zijn om consumenten te beschermen.