Driekwart van de Belgen shopte online in 2022, wat ruim boven het Europese gemiddelde ligt. De zeer hoge mate van internetconnectiviteit bij huishoudens is ongetwijfeld een factor die hiertoe bijdraagt. Hoewel de Belgen de voorkeur proberen te geven aan nationale verkopers, zijn ze evenwel sterk geneigd te kopen bij verkopers die in andere EU-landen gevestigd zijn. Dat is een van de bevindingen van de 1e editie van het Belgian Digital Economy Overview, die de FOD Economie en staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel op 7 december voorstelde.
Maar liefst 74,83 % van de Belgen deed online aankopen in 2022! Hiermee zat België ruim boven het Europese gemiddelde (68,02 %). Het leeuwendeel (41,81 %) ging naar kleding.
In 2022 gaven meer dan 8 op de 10 (81,76 %) Belgische online shoppers aan dat hun voorkeur uitging naar websites met in België gevestigde verkopers. Toch zeiden bijna 4 op de 10 individuen (39,43 %) in 2022 dat ze in de afgelopen drie maanden bij verkopers in andere landen van de Europese Unie hadden gekocht, wat 22 procentpunt boven het Europese gemiddelde lag.
Op bedrijfsniveau vertegenwoordigde e-commerce een veel groter aandeel van de kmo-omzet in België dan het Europese gemiddelde (16,7 % tegenover 11,3 %), hoewel dat voornamelijk toe schrijven was aan de verkoop tussen bedrijven onderling en aan overheden.
Dat is een van de bevindingen van de 1e editie van het Belgian Digital Economy Overview van de FOD Economie, die de FOD Economie en staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel op 7 december presenteerde.
Het Belgian Digital Economy Overview is opgebouwd rond de vier grote thematische doelstellingen van het programma voor Europa’s Digitale Decennium (business, infrastructuur, vaardigheden, e-government) en met de toevoeging van een hoofdstuk over (cyber-)veiligheid. Het biedt een duidelijk en geïllustreerd overzicht van het digitale landschap en de belangrijkste uitdagingen voor België op basis van de recentste beschikbare officiële statistieken.
Allereerst valt de brede de toegang van gezinnen tot het internet op. In 2022 hadden meer dan 9 van de 10 Belgische huishoudens (94,44 %) thuis een internetverbinding, een stijging van 2,14 procentpunt ten opzichte van 2021. Bovendien maakte 93,04 % van de Belgen regelmatig gebruik van het internet (tegenover 88,59 % op Europees niveau), terwijl slechts 3,7 % van de personen tussen 16 en 74 jaar het internet nog nooit gebruikte. Dat is een daling met 0,8 procentpunt ten opzichte van 2021. Die ontwikkelingen wijzen op een afnemende digitale kloof in België.
België doet het ook erg goed in de digitalisering van ondernemingen. Volgens de Europese Commissie had in 2022 maar liefst 77 % van de Belgische bedrijven al een basisniveau van digitale intensiteit bereikt, tegenover een Europees gemiddelde van 69 %. Ons land presteert ook beter dan het Europese gemiddelde voor cloud, artificiële intelligentie en big data.
België presteert ook uitstekend op het gebied van dekking van hogesnelheidsinternet, met snelheden van minstens 30 Mbps (3e in Europa). Het blijft evenwel achterophinken bij de inzet en toepassing van geavanceerde technologieën zoals 5G en vooral glasvezel.
Naast de inzet van die technologieën moet (cyber)beveiliging een van de belangrijkste aandachtspunten zijn bij de ontwikkeling van een online business.
Volgens Eurostat werd meer dan één op vijf Belgische bedrijven (21,7 %) van alle groottes in 2022 geconfronteerd met een IT-beveiligingsincident dat resulteerde in de onbeschikbaarheid van IT-diensten. Het percentage ligt lager voor incidenten die leiden tot de vernietiging of beschadiging van data (5 %) of de verspreiding van vertrouwelijke gegevens (3,56 %).
Hiermee is nog maar eens het belang aangetoond van de nodige beschermende maatregelen voor bedrijven, en vooral voor kmo's, om hun online activiteiten in alle veiligheid te ontwikkelen.
In dat opzicht is het alvast bemoedigend vast te stellen dat het percentage Belgische kmo's dat verzekerd is tegen IT-beveiligingsincidenten duidelijk boven het EU-gemiddelde ligt (32,3 % tegenover 24,4 %).
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Zalando past misleidende prijzen op website aan
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelde misleidende promoties of reclame vast op de website van Zalando. Op vraag van België grepen de Duitse autoriteiten in.
Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!
Vrijdag 29 november is het Black Friday. De afgelopen jaren ontving de FOD Economie al 1.360 meldingen. Ze stelden 811 overtredingen vast die leidden tot 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal.
Phishing in naam van de FOD Economie
De FOD Economie is regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen in zijn naam. De FOD Economie waarschuwt dan ook om niet in die val te lopen.
De verkoop van vuurwerk beveiligen en harmoniseren in de EU: een gemeenschappelijk beleid
Voor een betere bescherming van de Europese burgers, een versterkte samenwerking van de lidstaten en een voorbereiding op een gemeenschappelijke toekomst
Neem 10 seconden en stop bedrog
Om consumenten beter te informeren en bewust te maken, lanceert de FOD Economie www.stopbedrog.be. Je vindt er een overzicht van heel wat vormen van oplichting, hoe je die herkent en wat je kan doe...