De Europese Commissie organiseerde eind 2023 een sweep rond influencers die op hun sociale media reclameberichten publiceren. Die sweep werd geleid door de Economische Inspectie van de FOD Economie. Daarbij werd bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen, onderzocht of zij hun verplichtingen bij het maken van reclame nakomen.
Uit het onderzoek blijkt dat 97 % van die influencers commerciële content publiceerde, maar dat slechts één op de vijf systematisch aangaf dat hun content reclame bevat.
Nochtans moet reclame altijd duidelijk als reclame herkenbaar zijn. Dat is een wettelijke verplichting die geldt voor traditionele media zoals televisie, radio en tijdschriften maar ook voor sociale media.
Influencers kunnen reclame het beste aangeven door hun post te labelen met een expliciet woord zoals ”reclame“. Dat label moet meteen zichtbaar en ondubbelzinnig zijn en in dezelfde taal geschreven zijn als de post.
- 78 % (451) van de gecontroleerde influencers in Europa heeft de kenmerken van een onderneming maar slechts 36 % (210) onder hen was ingeschreven als onderneming. Voor 35 % van hen was die informatie niet beschikbaar. Van de onderzochte Belgische influencers bleek slechts één influencer niet ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen.
- Bij 30 % (173) kon geen enkele informatie over de onderneming teruggevonden worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over het e-mailadres, de naam van de onderneming, het maatschappelijke adres of het ondernemingsnummer. In België vermeldde slechts 6,5 % van de onderzochte influencers alle vereiste ondernemingsgegevens.
- 80 % maakte bij reclameberichten niet duidelijk kenbaar dat het om reclame gaat door consequent gebruik te maken van ondubbelzinnige reclamelabels. Bij de onderzochte Belgische influencers gaat het om 90 %.
- 40 % (38,7 % in België) maakten op hun socials reclame voor hun eigen merk/eigen producten of diensten, maar gaven niet aan dat ook dat reclame is.
- 44 % baten een eigen webshop uit. Van de Belgische influencers bleken alle betrokken webshops minstens één inbreuk op de economische regelgeving te bevatten.
De Economische Inspectie van de FOD Economie voert regelmatig controles uit op influencers. Sinds 2021 controleerden zij 96 influencers. Bij elke influencer werd minstens één overtreding vastgesteld. 30 dossiers lopen nog. De meest vastgestelde overtredingen zijn het gebrek aan contactgegevens van de onderneming (adres en/of ondernemingsnummer) en het niet duidelijk herkenbaar maken van reclame.
De FOD Economie stelde best practices op om influencers uit te leggen hoe ze hun volgers duidelijker kunnen informeren en welke informatie ze moeten vermelden. Ook consumenten vinden er tips om reclameboodschappen te herkennen. Meer informatie vind je ook op de Influencer Legal Hub van de Europese Commissie.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!
Vrijdag 29 november is het Black Friday. De afgelopen jaren ontving de FOD Economie al 1.360 meldingen. Ze stelden 811 overtredingen vast die leidden tot 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal.
Phishing in naam van de FOD Economie
De FOD Economie is regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen in zijn naam. De FOD Economie waarschuwt dan ook om niet in die val te lopen.
Neem 10 seconden en stop bedrog
Om consumenten beter te informeren en bewust te maken, lanceert de FOD Economie www.stopbedrog.be. Je vindt er een overzicht van heel wat vormen van oplichting, hoe je die herkent en wat je kan doe...
Phishing in naam van de FOD Economie
De FOD Economie is regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen in zijn naam. De valse e-mails verwijzen naar de Kruispuntbank van Ondernemingen, het sociaal tarief voor energie en de energiepremies.