Europese Commissie en nationale autoriteiten eisen dat Temu de Europese consumentenwetgeving naleeft
Na een gezamenlijk Europees onderzoek heeft het Consumer Protection Cooperation network (CPC-netwerk), dat bestaat uit nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie, Temu vandaag gewaarschuwd. De online marktplaats past volgens het CPC-netwerk commerciële praktijken toe die in strijd zijn met de consumentenwetgeving. Het netwerk spoorde Temu aan om zich aan de Europese wetgeving te houden door die praktijken te beëindigen. Daarnaast is Temu gevraagd om aanvullende informatie te geven over mogelijke inbreuken die nog worden onderzocht.
Het onderzoek van het CPC-netwerk bestrijkt een breed scala aan commerciële praktijken waarmee consumenten regelmatig worden geconfronteerd bij aankopen op Temu. Zo wordt consumenten ten onrechte meegedeeld dat ze kortingen ontvangen op producten, of dat producten bijna zijn uitverkocht, wat de aankoopbeslissing van de consument op ongepaste wijze beïnvloedt.
De gecoördineerde actie tegen Temu wordt geleid door de bevoegde autoriteiten van België (Economische Inspectie van de FOD Economie), Duitsland (Umwelt Bundesamt), en Ierland (Competition and Consumer Protection Commission).
Het CPC-netwerk identificeerde verschillende soorten commerciële praktijken van Temu, die het als onwettig beschouwt, zoals:
- de foutieve indruk geven dat producten in promotie zijn;
- consumenten onder druk zetten om de transactie af te ronden, bijvoorbeeld door aan te geven dat de voorraad beperkt is;
- consumenten dwingen om aan een "rad van fortuin" te draaien om toegang te krijgen tot de online marktplaats, waarbij essentiële informatie over de beloningen van dit spel wordt verborgen;
- onjuiste en onvolledige informatie geven over het herroepingsrecht en terugbetalingen;
- onjuiste informatie verstrekken over hoe Temu de authenticiteit van reviews op hun website waarborgt. Nationale autoriteiten hebben bepaalde reviews opgemerkt waarvan de authenticiteit wordt betwist;
- geen doeltreffend systeem hanteren waarmee consumenten gemakkelijk contact kunnen opnemen met Temu voor vragen of klachten;
- consumenten niet van tevoren informeren dat hun bestelling een bepaalde minimale waarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.
Daarnaast heeft het CPC-netwerk Temu gevraagd om informatie te geven over de naleving van andere verplichtingen die voortvloeien uit de Europese consumentenwetgeving. Dit omvat onder meer de verplichting om
- consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet;
- ervoor te zorgen dat de rangschikking, reviews en scores van producten niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd;
- ervoor te zorgen dat kortingen correct worden aangekondigd en berekend
- en ervoor te zorgen dat milieugerelateerde beweringen juist en onderbouwd zijn.
Temu heeft nu één maand om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk. Tegelijk heeft Temu de mogelijkheid om toezeggingen voor te stellen aan het CPC-netwerk om de vastgestelde problemen op het gebied van consumentenrecht te verhelpen. Op basis hiervan kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met de onderneming. Als Temu geen gehoor geeft aan de door het CPC-netwerk aangehaalde punten, kunnen nationale autoriteiten besluiten om handhavingsmaatregelen te nemen om naleving te waarborgen.
Het is belangrijk voor de FOD Economie om ervoor te zorgen dat online marktplaatsen, en dan vooral de zeer grote online platforms zoals Temu, de Europese consumentenwetgeving naleven door alle noodzakelijke maatregelen te nemen. Dit is bedoeld om aan de ene kant consumenten te beschermen en aan de andere kant om eerlijke concurrentievoorwaarden te garanderen voor andere ondernemingen.Lien Meurisse, woordvoerster van de FOD Economie
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
Download vCard
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Meer dan 30.000 meldingen over consumentenproblemen in 2025
De website ConsumerConnect van de FOD Economie informeert consumenten over hun rechten in heel wat situaties en welke acties ze kunnen ondernemen.
Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!
Vrijdag 28 november is het weer Black Friday, de grote jaarlijkse koopjesactie. De afgelopen jaren ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie bijna 2.700 meldingen over misleidende prijzen.
Brandstoffen nodig? Let op voor valse webshops!
Nu de dagen killer worden gaan sommige consumenten op zoek naar goedkope brandstoffen. Oplichters profiteren daarvan door nepwebsites op te zetten waar ze die producten verkopen
Driekwart van de Belgen shopt online
E-commerce trekt steeds meer consumenten aan maar die populariteit gaat ook gepaard met een stijgend aantal meldingen over misleidende of frauduleuze online praktijken.
FOD Economie waarschuwt consumenten voor Reizendeals.nl
Consumenten boeken zonder het te beseffen een reis via die vakantiewebsite. Als ze nadien weigeren om de reis te betalen, komt een incassobureau aankloppen.