Blijf op de hoogte


Europese Commissie en nationale autoriteiten eisen dat Temu de Europese consumentenwetgeving naleeft

Na een gezamenlijk Europees onderzoek heeft het Consumer Protection Cooperation network (CPC-netwerk), dat bestaat uit nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie, Temu vandaag gewaarschuwd. De online marktplaats past volgens het CPC-netwerk commerciële praktijken toe die in strijd zijn met de consumentenwetgeving. Het netwerk spoorde Temu aan om zich aan de Europese wetgeving te houden door die praktijken te beëindigen. Daarnaast is Temu gevraagd om aanvullende informatie te geven over mogelijke inbreuken die nog worden onderzocht.

Het onderzoek van het CPC-netwerk bestrijkt een breed scala aan commerciële praktijken waarmee consumenten regelmatig worden geconfronteerd bij aankopen op Temu. Zo wordt consumenten ten onrechte meegedeeld dat ze kortingen ontvangen op producten, of dat producten bijna zijn uitverkocht, wat de aankoopbeslissing van de consument op ongepaste wijze beïnvloedt.

De gecoördineerde actie tegen Temu wordt geleid door de bevoegde autoriteiten van België (Economische Inspectie van de FOD Economie), Duitsland (Umwelt Bundesamt), en Ierland (Competition and Consumer Protection Commission).

Belangrijke elementen van de gecoördineerde actie

Het CPC-netwerk identificeerde verschillende soorten commerciële praktijken van Temu, die het als onwettig beschouwt, zoals:

  • de foutieve indruk geven dat producten in promotie zijn;
  • consumenten onder druk zetten om de transactie af te ronden, bijvoorbeeld door aan te geven dat de voorraad beperkt is;
  • consumenten dwingen om aan een "rad van fortuin" te draaien om toegang te krijgen tot de online marktplaats, waarbij essentiële informatie over de beloningen van dit spel wordt verborgen;
  • onjuiste en onvolledige informatie geven over het herroepingsrecht en terugbetalingen;
  • onjuiste informatie verstrekken over hoe Temu de authenticiteit van reviews op hun website waarborgt. Nationale autoriteiten hebben bepaalde reviews opgemerkt waarvan de authenticiteit wordt betwist;
  • geen doeltreffend systeem hanteren waarmee consumenten gemakkelijk contact kunnen opnemen met Temu voor vragen of klachten;
  • consumenten niet van tevoren informeren dat hun bestelling een bepaalde minimale waarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.

Daarnaast heeft het CPC-netwerk Temu gevraagd om informatie te geven over de naleving van andere verplichtingen die voortvloeien uit de Europese consumentenwetgeving. Dit omvat onder meer de verplichting om

  • consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet;
  • ervoor te zorgen dat de rangschikking, reviews en scores van producten niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd;
  • ervoor te zorgen dat kortingen correct worden aangekondigd en berekend
  • en ervoor te zorgen dat milieugerelateerde beweringen juist en onderbouwd zijn.

Volgende stappen

Temu heeft nu één maand om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk. Tegelijk heeft Temu de mogelijkheid om toezeggingen voor te stellen aan het CPC-netwerk om de vastgestelde problemen op het gebied van consumentenrecht te verhelpen. Op basis hiervan kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met de onderneming. Als Temu geen gehoor geeft aan de door het CPC-netwerk aangehaalde punten, kunnen nationale autoriteiten besluiten om handhavingsmaatregelen te nemen om naleving te waarborgen.

Het is belangrijk voor de FOD Economie om ervoor te zorgen dat online marktplaatsen, en dan vooral de zeer grote online platforms zoals Temu, de Europese consumentenwetgeving naleven door alle noodzakelijke maatregelen te nemen. Dit is bedoeld om aan de ene kant consumenten te beschermen en aan de andere kant om eerlijke concurrentievoorwaarden te garanderen voor andere ondernemingen.

Lien Meurisse, woordvoerster van de FOD Economie

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel