Blijf op de hoogte


Stellantis vergoedt consumenten voor AdBlue-problemen

Technische problemen bij de ingebouwde software van dieselmotoren met AdBlue zorgden wereldwijd voor dure reparaties bij honderdduizenden consumenten. Stellantis, de autofabrikant van merken als Peugeot, Citroën en Opel, compenseert die Europese consumenten nu. Dat doet Stellantis na een dialoog met het Consumer Protection Cooperation Network (CPC-netwerk), dat bestaat uit nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie.

Wat was er aan de hand?

AdBlue, een vloeistof die de schadelijke uitstoot van stikstofoxide bij dieselmotoren vermindert, zorgde voor onverwachte problemen bij voertuigen van Stellantis (met merken zoals Peugeot, Citroën, DS en Opel). De ingebouwde software gaf ten onrechte aan dat de AdBlue-tank bijna of helemaal leeg was. Het gevolg? De motor stopte en kon niet meer worden gestart, met dure reparaties tot gevolg. Honderdduizenden consumenten werden getroffen.

Ook al is de wettelijke garantie verlopen, een handelaar blijft gebonden door de “professionele toewijding”: het normale niveau van vakkundigheid en zorgvuldigheid dat van een handelaar mag worden verwacht. Eind 2023 verkreeg de Italiaanse consumentenautoriteit op basis van dat principe toezeggingen voor Italiaanse consumenten. Zo vermeed Stellantis een juridische afwikkeling over de handelswijze.  Maar de FOD Economie vond het belangrijk om het dossier op Europees niveau te beslechten:

Omdat het probleem de hele Europese markt raakt en de regels binnen die markt hetzelfde zijn, drong de Belgische Economische Inspectie van de FOD Economie er in het CPC-netwerk op aan om de gesprekken Europees verder te zetten. En dat met het gewenste resultaat. Stellantis breidt de compensaties nu uit naar alle Europese consumenten.

Lien Meurisse – woordvoerster FOD Economie

Het CPC-netwerk zal nauwlettend toezien op de uitvoering van die toezeggingen. Voert Stellantis ze niet correct uit binnen de afgesproken termijn? Dan kunnen consumentenautoriteiten de toezeggingen afdwingen door maatregelen te nemen, zoals het opleggen van sancties. 

Hoe worden consumenten vergoed?

De speciale “4UA - 4UB”-dekkingen voor de terugbetaling van onderdelen en arbeidskosten voor Peugeot-, Citroën-, DS- en Opel-voertuigen worden verlengd. Het gaat daarbij over voertuigen die gemaakt werden tussen januari 2014 en augustus 2020. De dekkingen werden eerder toegekend op basis van de kilometerstand en het aantal jaren dat de wagen in gebruik was.

Daarnaast voorziet Stellantis een retroactieve vergoeding voor klanten die sinds 1 januari 2021 genoten van eerdere speciale dekkingen.

Val je onder de 4UA - 4UB-dekkingen, dan ontvang je een extra bijdrage van 30 euro voor arbeidskosten. Dat komt neer op ongeveer 20 % van de gemiddelde arbeidskosten.

Ten slotte voorziet Stellantis dat zijn medewerkers grondig worden opgeleid over de nieuwe garanties. Zo worden klanten steeds correct en volledig geïnformeerd.

Hoe ontvang je deze vergoeding?

Momenteel kan je daarvoor terecht bij de officiële dealer van je wagen als je voor het eerst van deze speciale dekking gebruikmaakt. Vanaf 15 januari kan je de vergoeding ook aanvragen via een specifiek online portaal van Stellantis. Aanvragen voor de bijkomende retroactieve vergoeding zullen altijd via dat online platform moeten verlopen.

Ben je een professionele klant? Dan is er ook voor jou goed nieuws want de toezeggingen zijn ook van toepassing voor professionele klanten.

 

 

 

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel