Blijf op de hoogte


Steeds meer meldingen over hersteldiensten

Overtredingen concentreren zich bij een klein aantal bedrijven

De FOD Economie ontving vorig jaar maar liefst 1.068 meldingen over hersteldiensten door loodgieters, elektriciens, schoorsteenvegers ... De meldingen gingen vooral over woekerprijzen, onrechtmatige benadering, onvolledige informatie over de prijs en een gebrekkige uitvoering van de herstelling. Wil jij hoge facturen vermijden? Volg dan onze tips.

In 2024 ontving de FOD Economie 1.068 meldingen over hersteldiensten. Dat is een stijging van 27 % ten opzichte van 2023 (844 meldingen) en bijna een verdubbeling ten opzichte van 2021 (591 meldingen).

De meeste meldingen gaan over loodgieters (382 in 2024), gevolgd door elektriciens (249), dakwerkers (inclusief schoorsteenvegers: 223) en verwarmingstechnici (76).

Een melding kan meerdere problemen aankaarten. De meest voorkomende zijn het toepassen van woekerprijzen of misleiding over de prijs, het onrechtmatig benaderen van consumenten en problemen met de levering.

Vooral misleiding en een gebrek aan precontractuele informatie

Vorig jaar voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie 93 controles uit. Daarbij werden 32 waarschuwingen gegeven en 18 processen-verbaal opgemaakt.

De meeste inbreuken gingen over de informatie die de klant moet krijgen vóór het uitvoeren van de werken (dat is de precontractuele informatieverplichting). Het gaat dan bijvoorbeeld over het ontbreken van de informatie over het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Maar ook over de totale kostprijs, de wijze van betaling, levering en uitvoering van de interventie. Daarnaast was er in verschillende dossiers sprake van misleidende of zelfs agressieve handelspraktijken. In andere gevallen was er sprake van abnormale winst, reageerden ondernemingen niet correct op klachten van klanten, of waren de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) niet in orde.

Problemen met hersteldiensten blijven een gekend fenomeen. Veel meldingen gaan over een beperkt aantal ondernemingen. De FOD Economie bundelt zoveel mogelijk dossiers om zo efficiënt mogelijke onderzoeken uit te voeren. Voorkomen is dus beter dan genezen. Ken je rechten als consument en wees steeds waakzaam.

Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie

Dringendheid verhoogt het risico

Je stapt je huis uit, slaat de deur dicht en ... je sleutels zitten nog aan de binnenkant. Je belt snel een slotenmaker, die beweert je voor 100 euro uit de nood te helpen. Maar na de herstelling krijg je een factuur van 450 euro gepresenteerd.

Als een herstelling dringend is, nemen consumenten minder tijd om prijzen te vergelijken of referenties te controleren. Dat verhoogt de kans op onaangename verrassingen, zoals torenhoge facturen of slecht uitgevoerd werk. Sommige ondernemingen maken daar misbruik van door onduidelijke prijzen te hanteren of extra kosten aan te rekenen zonder voorafgaande toestemming.

Goede raad is goud waard

Ben je op zoek naar een hersteldienst, hou dan rekening met deze drie gouden tips – zeker als het dringend is!

  • Wees voorbereid: Sla de contactgegevens van een goede slotenmaker, loodgieter en andere hersteldiensten in je buurt op, zodat je in geval van nood niet nog snel op zoek moet gaan. Onder tijdsdruk is het moeilijker om een weloverwogen keuze te maken. Vraag ook om aanbevelingen bij vrienden, familie, buren en collega’s. Zij kennen misschien al een betrouwbare hersteldienst of weten welke je beter vermijdt.
  • Contacteer niet zomaar de eerste onderneming die verschijnt na een opzoeking via een zoekmotor: ondernemingen kunnen betalen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Check online beoordelingen en verifieer de website van de hersteldienst goed.
  • Wees waakzaam voor te mooie aanbiedingen : Wees op je hoede voor aanbiedingen met extreem lage prijzen zoals “een slot/ontstopping/reparatie voor slechts 10 euro”. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Vergelijk als het kan meerdere offertes voor je een keuze maakt. Dat helpt je om een beter idee te krijgen van redelijke prijzen en betrouwbare ondernemingen te identificeren.

Maar ook als de onderneming al voor je deur staat, check je best nog een aantal dingen voor ze aan de werken beginnen:

  • Wees duidelijk over je behoeften: hoe meer details je geeft, hoe beter de dienstverlener de situatie correct kan beoordelen en een passende oplossing kan aanbieden.
  • Vraag voor de start van de werken naar de totale prijs: vraag een schriftelijke bevestiging van de volledige prijs. Ook bijkomende kosten, zoals vervangstukken, moeten schriftelijk aan jou worden meegedeeld voordat ze worden uitgevoerd. Je hebt ook dan nog het recht om te weigeren dat de werken worden uitgevoerd. Laat je zeker niet onder druk zetten.
  • Informeer naar de garanties: zorg dat je begrijpt wat er gedekt wordt en voor welke periode.

Ook na de herstelwerken kan je nog met een aantal zaken rekening houden. Bewaar alle belangrijke gegevens zoals communicatie, offertes, facturen en bonnen. Dat kan van pas komen als er achteraf conflicten ontstaan over de kosten of de kwaliteit van het werk. Onderteken zeker geen blanco werkbonnen, werkfiches of facturen of documenten die je niet begrijpt. Laat je zeker niet onder druk zetten. Je hoeft niet meteen te betalen. Vraag een factuur en betaal die alleen als je tevreden bent van de werken en als die niet veel hoger uitvalt dan afgesproken. Niet tevreden? Dan kan je de onbetaalde factuur nadien nog steeds betwisten. Word je toch onder druk gezet om meteen ter plekke te betalen, neem dan contact op met de politie.

Lien Meurisse – woordvoerster FOD Economie

Toch misleid of opgelicht bij een herstelling?

Meld het via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.

 

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel