Blijf op de hoogte


Genoeg van ongewenste reclameoproepen? Reageer!

Ben je maar al te goed bekend met de eindeloze ongewenste telefoontjes van marketingbureaus die je hun producten proberen te verkopen? Maak daar meteen een einde aan door je telefoonnummer, net als anderhalf miljoen anderen, te registreren op de “Bel-me-niet-meer-lijst”.

Heel wat bedrijven maken gebruik van telefonische oproepen om klanten te ronselen of bestaande klanten interessante aanbiedingen te verkopen. Je kunt natuurlijk elk bedrijf telefonisch meedelen dat je je verzet tegen het gebruik van jouw telefoonnummer voor reclamedoeleinden en dat je geen verdere aanbiedingen van hen wilt ontvangen. Maar, als je niet langer reclame wilt ontvangen, kan je je op de bel-me-niet-meer-lijst inschrijven. Die werd in 2015 opgericht om ongewenste publiciteit via de telefoon tegen te gaan.

 

Bijna anderhalf miljoen Belgen registreerden zich al op deze lijst.

Alle marketingbedrijven actief in België zijn verplicht om de lijst van ingeschreven telefoonnummers te raadplegen en hun contactlijsten aan te passen. Toch ontvangt de Economische Inspectie van de FOD Economie elk jaar duizenden klachten over ongewenste oproepen. Vorig jaar daalde dat aantal, maar er kwamen nog steeds 4.000 meldingen binnen. Dit jaar staat de teller alweer op 500.

Hoe registreer je jouw telefoonnummer?

Je kunt je telefoonnummer heel gemakkelijk en snel registreren door, met het nummer dat je wil registreren, te bellen naar 02 882 19 75. Volg daarbij de instructies. De registratie op zich is gratis maar hou wel rekening met de eventuele kost die je operator aanrekent voor een nationale oproep.

 

Binnen vijf werkdagen verschijnt het ingeschreven telefoonnummer op de lijst. Alle bedrijven die in België actief zijn, mogen jou vanaf dan niet meer opbellen om hun producten of diensten te promoten. De inschrijving van je vaste lijn of gsm-nummer is levenslang en kun je steeds wijzigen of ongedaan maken.

 

Niet zeker of je oproepnummer al geregistreerd werd? Ook dat kan je nagaan door ermee te bellen naar het contactnummer 02 882 19 75.

Je wilt wel nog door enkele bedrijven gecontacteerd worden voor promoties

In principe mag geen enkel bedrijf dat in België actief is je na je registratie nog opbellen om nieuwe producten aan te bieden. Daar kan natuurlijk een uitzondering op gemaakt worden als je expliciet toestemming geeft. Dat kan op eigen initiatief via e-mail maar het bedrijf kan jou bijvoorbeeld ook toestemming vragen bij het ondertekenen van een contract of als je een vragenlijst invult.

Je hebt je ingeschreven op de lijst maar je wordt nog steeds gecontacteerd

Bedrijven mogen je nog contacteren zolang het niet om commerciële boodschappen gaat, zoals het bevestigen van een afspraak.

 

Als bedrijven je, ondanks je inschrijving op de lijst, toch blijven bellen voor marketingdoeleinden, dan ga je best even na of je in het verleden toch toestemming gaf (via een contract of een vragenlijst die je invulde). Is dat niet het geval, dan kun je dat melden bij de FOD Economie via ConsumerConnect. Je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kunt ondernemen en wie je daarbij kan helpen.

Hqdefault

Je wordt opgebeld met een zeer aantrekkelijk aanbod maar je vertrouwt het niet

Naast de vervelende telefoontjes van televerkopers kun je ook het slachtoffer worden van telefoontjes van oplichters. Meestal gaat het om kortingsbonnen voor voordelige reisarrangementen, kortingen op online aankopen, stalen van schoonheidsproducten, proefexemplaren van puzzelboekjes of tijdschriften of pogingen om jou te laten terugbellen naar een betalend nummer. Oplichters opereren bijna altijd vanuit het buitenland en houden geen rekening met de bel-me-niet-meer-lijst. Hun enige doel is om je geld of persoonlijke bankgegevens te stelen.

Neem het aanbod bij twijfel zeker niet aan en vraag waar je meer informatie kunt vinden voor je beslist. Raadpleeg ook de grijze lijst van frauduleuze televerkopers op onze website.

 

Meld het frauduleuze of misleidende telefoongesprek zeker aan de FOD Economie via ConsumerConnect of bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat je belde zich in een ander Europees land bevindt.

 

Heb je nog vragen, neem dan zeker een kijkje op de FAQ van de website.

 

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel