FOD Economie waarschuwt consumenten voor Reizendeals.nl

Misleidend boekingsproces op Nederlandse vakantiewebsite

159_img_banner_newsroom.jpg
  • jpg

De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving al 146 meldingen over de Nederlandse onderneming Reizendeals. Consumenten boeken zonder het te beseffen een reis via die vakantiewebsite. Als ze nadien weigeren om de reis te betalen, komt een incassobureau aankloppen. Daarom waarschuwt de FOD Economie consumenten nu voor deze website.

 

De afgelopen 5 jaar ontving de FOD Economie via het Meldpunt en ConsumerConnect al 146 meldingen over de website van de Nederlandse onderneming Reizendeals, waarvan 87 in de laatste 6 maanden.

De Economische Inspectie van de FOD Economie opende in het verleden al een onderzoek. In samenwerking met de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) paste de onderneming haar website toen grondig aan.

Maar ook nadien bleven de klachten binnenstromen bij de FOD Economie. Daarom nam de Economische Inspectie de website opnieuw onder de loep. Zij stelde nieuwe onregelmatigheden vast en nam contact op met de ACM die het dossier momenteel verder opvolgt.

Ongewilde aankoop via misleidend bestelproces

Uit meldingen en vele online reviews blijkt dat consumenten via de website van Reizendeals.nl zonder het te beseffen een bindende overeenkomst aangaan. Voor het boeken van een reis worden consumenten doorgaans stap voor stap door het boekingsproces geleid: eerst vullen ze de persoonlijke gegevens van de reizigers in, selecteren voorkeuren en opties, en kiezen vervolgens een betaalmethode om tot een definitief pakket en prijs te komen. Reizendeals.nl kiest voor een afwijkende aanpak.

Bij Reizendeals.nl wordt de consument al meteen gevraagd akkoord te gaan met een basispakket aan een bepaalde prijs, via één enkele pagina die een grote hoeveelheid tekst bevat in een klein lettertype, waar de voorwaarden en modaliteiten worden toegelicht. Pas in een volgende stap, als de consumenten al gebonden zijn aan de reisovereenkomst, krijgen ze de mogelijkheid om alle reizigersgegevens door te geven en bijkomende, betalende opties aan te duiden via een apart formulier. Voor die extra opties wordt dan een afzonderlijke factuur opgemaakt. Consumenten die per ongeluk een boeking deden en deze onmiddellijk wilden annuleren, krijgen bovendien te maken met hoge annuleringskosten. 

Die werkwijze wijkt af van gangbare praktijken op andere reiswebsites en leidt dan ook tot verwarring. De FOD Economie beschouwt dit als een misleidende handelspraktijk. Vragen om te betalen voor een ongewilde aankoop kan bovendien beschouwd worden als een agressieve handelspraktijk.

Onvoldoende en onduidelijke precontractuele informatie en inbreuken op pakketreiswetgeving

Daarnaast bleek uit onderzoek dat essentiële informatie over het aanbod van Reizendeals niet duidelijk of te verborgen werd weergegeven op de website, dat er geen bruikbaar telefoonnummer voor Belgische consumenten ter beschikking werd gesteld en een heel aantal zaken op de website van Reizendeals niet in overeenstemming waren met de Wet Pakketreizen en hierdoor de rechten van de reiziger onrechtmatig werden beknot.

Reizendeals heeft inmiddels een aantal van deze zaken aangepakt en neemt zich voor nog verdere stappen te zetten om in lijn te zijn met de geldende consumentenregels. Echter verwacht de FOD Economie dat de onderneming meer doortastende maatregelen neemt om daadwerkelijk te verhinderen dat consumenten ongewilde boekingen verrichten, om geen hoge annulatiekosten meer te vragen in dergelijke gevallen en om te stoppen met het uitsturen van betalingsherinneringen aan consumenten die hebben aangegeven ongewild een boeking te hebben verricht.

ACM volgt het onderzoek verder op. De FOD Economie is echter van mening dat, in afwachting van een volledige regularisatie van de website van Reizendeals en om bijkomende ernstige schade voor consumenten te voorkomen, het belangrijk is om nu over deze praktijken te communiceren. We raden consumenten aan om zich niet onder druk te laten zetten, niet te betalen en de openstaande factuur bij het incassobureau te betwisten. Lien Meurisse, Woordvoerster FOD Economie

3 concrete tips

  1. Let op als je prijzen opzoekt op de website van Reizendeals.nl. Je kan op dit moment geen volledige prijs opzoeken zonder al een basisreis te boeken. Lees dus zeker de kleine lettertjes.
  2. Boekte je toch ongewild een reis, betaal die dan niet en betwist je factuur. Meld dat ook zeker op ConsumerConnect.
  3. Krijg je aanmaningen van een incassobureau, betwist dan de openstaande schuld bij het incassobureau. Op ConsumerConnect vind je daarvoor enkele modelbrieven terug. Het incassobureau mag je dan niet meer contacteren tot het van Reizendeals.nl een bewijs kreeg dat de schuld terecht is. Staakt Reizendeals.nl de invordering niet, dan kan je die agressieve handelspraktijk ook melden op ConsumerConnect. Voor advies omtrent jouw individueel geschil kan je ook terecht bij het ECC België.

 

Over FOD Economie

De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.

Contactgegevens

Ontvang het laatste FOD Economie nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL