De valse indruk wekken dat je de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert door een toeslag te betalen voor de financiering van een klimaatproject: het is een typisch voorbeeld van een bedrieglijke milieuclaim. Na een intensieve dialoog, onder andere onder leiding van de Economische Inspectie van de FOD Economie, verbinden 21 luchtvaartmaatschappijen zich ertoe om hun milieuclaims grondig aan te passen.
Steeds meer consumenten willen de milieu-impact van hun consumptiegedrag verminderen. Vaak laten ze zich daarvoor leiden door milieuclaims van ondernemingen, zoals luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartindustrie staat echter bekend als één van de meest vervuilende sectoren wereldwijd. Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom uiterst voorzichtig zijn bij het maken van milieuclaims. Dergelijke claims moeten waarheidsgetrouw, nauwkeurig, ondubbelzinnig en niet overdreven zijn. Bovendien moeten ze worden ondersteund door degelijk bewijs.
De Economische Inspectie van de FOD Economie speelde bij deze gecoördineerde actie een leidende rol binnen het Consumer Protection Cooperation (CPC)-netwerk. Ze trok het onderzoek samen met de Nederlandse, Spaanse en Noorse consumentenautoriteiten. Zo zorgde ze ervoor dat er maar liefst 21 luchtvaartmaatschappijen hun communicatie over klimaatimpact en duurzaamheid grondig aanpasten. Die samenwerking benadrukt opnieuw hoe belangrijk grensoverschrijdende handhaving van consumentenrechten is, zeker in een sector die almaar vaker uitpakt met duurzaamheidsclaims.Lien Meurisse, woordvoerster FOD Economie
- Ze stoppen te beweren dat de CO₂-uitstoot van specifieke vluchten geneutraliseerd of gecompenseerd wordt via klimaatprojecten of alternatieve brandstoffen.
- Ze gebruiken termen zoals “duurzame vliegtuigbrandstoffen” (SAF) enkel met passende onderbouwing.
- Ze vermijden absolute milieuclaims of misleidende beelden en vermelden expliciet dat luchtvaart een sterk vervuilende sector is.
- Ze zijn transparant over hun toekomstige milieudoelstellingen, inclusief concrete en haalbare stappen en tijdslijnen.
- Ze maken hun CO₂-berekeningen duidelijk en conform de Europese wetgeving.
- Ze onderbouwen vergelijkingen van milieuprestaties wetenschappelijk en voorzien voldoende informatie.
Toch blijven na alle beloofde en gemaakte verbeteringen enkele problematische praktijken overeind. De Europese Commissie maakte een overzichtstabel op over de concrete toezeggingen en tekortkomingen van iedere luchtvaartmaatschappij.
De Economische Inspectie van de FOD Economie volgt, samen met haar Europese collega’s, nauwgezet op dat de luchtvaartmaatschappijen hun beloftes waarmaken. Als dat niet gebeurt, volgen er maatregelen.Lien Meurisse, woordvoerster FOD Economie