Artificiële intelligentie (AI) veilig en betrouwbaar maken én innovatie ruimte geven: dat is de ambitie van de Europese verordening over artificiële intelligentie (AI Act). Dat Europese kader bepaalt hoe bedrijven AI mogen ontwikkelen, verkopen en gebruiken. De FOD Economie start een campagne om kmo’s te begeleiden om de AI Act na te leven.
Artificiële intelligentie (AI) wordt steeds vaker gebruikt binnen de Belgische bedrijven. Volgens de cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau, gebruikt maar liefst 1 op de 4 kmo’s (met 2 tot 249 werknemers) ten minste één AI-technologie en iets meer dan 1 op de 10 gebruikt zelfs 3 AI-technologieën. 1 op de 7 doet dat voor de analyse van geschreven taal, een stijging met 50% ten opzichte van 2024. 10 % van de kmo’s gebruikt AI ook al om audio, video en foto’s te creëren.
De complexiteit en snelle evolutie van AI brengen ook uitdagingen met zich mee, waaronder ethische en juridische kwesties. Daarom moeten ondernemingen binnenkort aan de nieuwe Europese regelgeving over artificiële intelligentie (AI Act) voldoen wanneer ze een AI-systeem op de markt brengen (en al dan niet zelf gebruiken) of een AI-systeem aankopen en gebruiken.
De AI Act deelt AI-toepassingen in vier risiconiveaus in. Hoe hoger het risico, hoe strenger de regels. Een eenvoudig voorbeeld: een chatbot voor intern gebruik vraagt weinig verplichtingen, terwijl een AI-systeem dat beslissingen neemt over veiligheid of gezondheid veel zwaardere eisen krijgt. De wet geldt voor élke onderneming die AI gebruikt, integreert, ontwikkelt of General Purpose AI (GPAI) modellen bouwt, ook als de aanbieder buiten de EU gevestigd is.
Veel ondernemers, vooral kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) en start-ups, zijn nog niet goed op de hoogte van wat de AI Act betekent voor hun activiteiten. Ze weten niet of ze AI- toepassingen gebruiken die onder de AI Act vallen en of ze aan de regels van de AI Act moeten voldoen en zo ja, hoe ze zich kunnen voorbereiden. Daarom start de FOD Economie een campagne die kmo’s en start-ups begeleidt en informeert op de website aiactookvoormij.be. De campagne maakt de AI Act concreet, laagdrempelig en geruststellend.Lien Meurisse - woordvoerster FOD Economie
De campagne loopt vanaf 15 december tot eind januari. Ondernemers krijgen informatie via sociale media en digitale banners. De FOD Economie verspreidt ook een gids waarin ondernemers in duidelijke taal een antwoord vinden op volgende vragen:
- Wat is de AI Act?
- Valt mijn bedrijf onder de AI Act?
- Valt mijn AI-systeem onder één van de risicocategorieën?
- Welke verplichtingen gelden voor mijn bedrijf?
Samen met een communicatiekit zal deze gids ook via partners uit de ondernemerswereld naar kmo’s en start-ups uit verschillende sectoren gecommuniceerd worden.
Ben je een ondernemer en wil je meer weten? Surf dan naar aiactookvoormij.be en kom in enkele stappen te weten hoe je aan de AI Act kan voldoen.
Kunstmatige intelligentie is een geweldige groeimotor voor onze bedrijven. Door deze technologie op een verantwoorde manier toe te passen, versterken ze hun concurrentiepositie in een wereldmarkt die volop in beweging is. Mijn prioriteit is om duurzaam vertrouwen in deze technologieën te creëren, zodat elk bedrijf, ongeacht zijn omvang, de kansen van AI kan benutten en deze kan inzetten als motor voor zijn ontwikkeling. Dat is precies het doel van de campagne die de FOD Economie heeft gelanceerd: onze kmo's en start-ups begeleiden zodat ze de vereisten van de AI Act begrijpen en deze met een gerust hart kunnen toepassen, terwijl ze blijven innoveren.David Clarinval - Minister van Economie
We moeten erover waken dat we AI op een verantwoorde manier gebruiken. Toepassingen moeten worden ontwikkeld volgens duidelijke regels en systemen die grotere risico’s met zich meebrengen op vlak van gezondheid of basisrechten moeten aan hogere eisen voldoen. Met deze campagne zorgen we dat kmo’s zich ten volle bewust zijn welke regels op hen van toepassing zijn. Tegelijkertijd doen we er alles aan om te zorgen dat Belgische kmo’s ten volle kunnen genieten van de ontwikkeling van AI-toepassingen. De AI Antenne die we opzetten in ons land brengt complexe rekenkracht binnen handbereik van kleine ondernemingen.Vanessa Matz, minister van Digitalisering
Kunstmatige intelligentie biedt vandaag de dag een grote kans voor kleine en middelgrote ondernemingen: het kan voor hen een echte versneller van concurrentievermogen worden, waardoor ze repetitieve taken kunnen automatiseren en tijd vrijmaken voor wat echt waarde creëert. AI is geen technologie die alleen voorbehouden is aan grote bedrijven, maar is nu toegankelijk en pragmatisch. Kmo's die deze kans grijpen, worden de innovatieve spelers van morgen.Eléonore Simonet, minister van Zelfstandigen en KMO's
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Digitalisering van kmo's: België bij de top van Europa
De meeste kmo’s integreerden al een aantal digitale basistools in hun dagelijkse werking. De invoering van meer geavanceerde technologieën blijft sterk afhankelijk van de grootte van het bedrijf.
SHEIN moet consumentenrechten respecteren
Na een Europees onderzoek manen de FOD Economie en zijn partners SHEIN aan een einde te maken aan misleidende praktijken.
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Is uw onderneming klaar voor e-facturatie?
Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische bedrijven hun transacties B2B elektronisch factureren. Daarom lanceren de FOD's Financiën en Economie nu een sensibiliseringscampagne.
Zalando past misleidende prijzen op website aan
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelde misleidende promoties of reclame vast op de website van Zalando. Op vraag van België grepen de Duitse autoriteiten in.