Blijf op de hoogte


Shopify maakt schoon schip na honderden klachten

Een stap vooruit naar een betere consumentenbescherming

Shopify, een van de grootste webhosts voor webshops, brengt die webshops meer in lijn met het Europese consumentenrecht en treedt harder op tegen fraude. Dat is het resultaat van een gezamenlijke actie op Europees niveau onder leiding van de Economische Inspectie van de FOD Economie.

Shopify is een Canadese e-commerce webhost. Die laat online verkopers toe om snel een webshop op te zetten met weinig kennis en zonder zelf een voorraad aan te moeten leggen. Shopify biedt een van de grootste platforms voor dropshipping webshops.

Wat is dropshipping?

Bij dropshipping word je via promoties op sociale media naar onbekende webshops gelokt, waar je heel wat mooie deals ziet passeren. Maar na je bestelling blijkt dat een externe leverancier, meestal uit Azië, de goederen opstuurt. Vaak duurt dat weken tot maanden. In sommige gevallen blijkt de webshop ook frauduleus en ontvang je niets. Wil je meer weten over dropshipping, lees dan zeker het artikel dat we daar eerder over schreven.

De FOD Economie ontving in 2021 maar liefst 14.966 meldingen over problemen met online aankopen. In 2022 liep dat aantal al op tot 10.144. Na onderzoek bleek dat een groot aantal gemelde webshops werden aangemaakt via Shopify. Daarom ging de Economische Inspectie van de FOD Economie samen met haar Europese collega’s en de Europese Commissie in dialoog met Shopify.

Shopify onderneemt actie

Uit de dialoog van het Europese netwerk van consumentenautoriteiten (Consumer Protection Cooperation - CPC)  kwamen enkele problemen  naar boven.

1. Veel Shopify-webshops bevatten geen contactgegevens

De consument kon dus niemand contacteren en onmogelijk zijn herroepingsrecht of garantierechten uitoefenen. Voortaan verplichten de algemene voorwaarden van Shopify handelaars om op elke webshop contactgegevens weer te geven. Daarnaast past Shopify zijn templates aan. Dat zijn basispagina’s die handelaars kunnen gebruiken bij het opstarten van een webshop zoals een contactpagina, algemene voorwaarden, het privacybeleid en het teruggavebeleid. Die templates bevatten nu standaardvelden waar handelaars hun identificatie- en contactgegevens kunnen invullen. Ten slotte verbindt Shopify zich er toe om op eenvoudige vraag van een Europese consumentenautoriteit over elke EU-handelaar de bedrijfsinformatie mee te delen.

2. Veel Shopify-webshops gebruikten misleidende verkooptechnieken

Informatie over consumentenrechten ontbrak, producten werden te laat of zelfs niet geleverd en consumenten bleken aanvullend douanekosten te moeten betalen. Ook voldeden producten vaak niet aan de Europese productveiligheidsnormen en werd er namaak verkocht. Shopify voorziet nu voor de Europese consumentenautoriteiten een vlottere procedure om inbreuken door Shopify-webshops te melden en die indien nodig te blokkeren of te verwijderen. Er is nu een direct kanaal voor het melden van plugins van derde partijen met misleidende verkooptechnieken en meer informatie over het Europese consumentenrecht voor handelaars die een webshop willen starten. De algemene voorwaarden van Shopify verplichten handelaars nu ook om naast contactgegevens ook een terugbetalingsbeleid en termijnen voor leveringen te voorzien.

Innovatieve aanpak van de FOD Economie

De dialoog met Shopify past in een innovatieve aanpak van consumentenbescherming waarvan de Economische Inspectie van de FOD Economie een voortrekker is binnen het CPC-netwerk. De laatste jaren vinden steeds meer kleine spelers de weg naar e-commerce. Helaas zitten daar ook heel wat onervaren of zelfs onbetrouwbare partijen bij.

Voor de inspectiediensten is het zeer tijdrovend om al die kleine spelers aan controle te onderwerpen. Een preventieve benadering is vaak effectiever. Daarom wordt samen met de grotere dienstverleners in de e-commerce nagedacht hoe zij zelf hun klanten kunnen ondersteunen in het respecteren van het Europese consumentenrecht, het zogenaamde "compliance by design". Het werk van de Economische Inspectie zal helpen te voorkomen dat consumenten worden opgelicht via een webshop. Deze samenwerking moet een voorbeeld zijn voor de hele sector.

Pierre-Yves Dermagne, Minister van Economie

Dropshipping is geen teken van ondernemerschap maar goedkope oplichterij. Het is daarom een van de prioriteiten in mijn beleid. Internetplatformen zoals Shopify dragen ook een verantwoordelijkheid. Wanneer hun systeem dit en andere wanpraktijken faciliteert, mogen ze zich niet schuilen achter één of ander excuus. Als consument heb je altijd het recht om te weten wat je koopt en bij wie je dat koopt. Zo weet je waar je terecht kan, mocht er iets mislopen bij je aankoop. Die rechten werden hier duidelijk flagrant met de voeten getreden. Ik ben dan ook blij dat we hier een oplossing hebben gevonden. We blijven daarnaast ook kleinere spelers opsporen en sanctioneren. Op die manier kan je als consument veilig en zonder zorgen online shoppen.

Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming

Hoe herken je betrouwbare webshops?

Om je te helpen bij het herkennen van betrouwbare webshops, richtte de FOD Economie enkele maanden geleden de website veiligewebshops.be op. Die reikt tips aan om veilig online te shoppen en frauduleuze websites te ontmaskeren. We geven je hieronder alvast 4 belangrijkste tips.

  • Check de identiteit van de verkoper: wie schuilt achter de webshop?
  • Controleer het imago: controleer de online reputatie van de webshop waar je wilt bestellen.
  • Pas op voor al te aantrekkelijke aanbiedingen: let op voor abnormaal lage prijzen voor merkproducten of voor kortingen die je nergens anders vindt.
  • Is de leveringstijd realistisch? Als er geleverd wordt uit een ver land, dan is het onmogelijk om het product de dag zelf of de dag erna te ontvangen.

Meer informatie vind je in het overzicht van de gezamenlijke acties van het Europese netwerk van consumentenautoriteiten.

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel