Shopify, een van de grootste webhosts voor webshops, brengt die webshops meer in lijn met het Europese consumentenrecht en treedt harder op tegen fraude. Dat is het resultaat van een gezamenlijke actie op Europees niveau onder leiding van de Economische Inspectie van de FOD Economie.
Shopify is een Canadese e-commerce webhost. Die laat online verkopers toe om snel een webshop op te zetten met weinig kennis en zonder zelf een voorraad aan te moeten leggen. Shopify biedt een van de grootste platforms voor dropshipping webshops.
Bij dropshipping word je via promoties op sociale media naar onbekende webshops gelokt, waar je heel wat mooie deals ziet passeren. Maar na je bestelling blijkt dat een externe leverancier, meestal uit Azië, de goederen opstuurt. Vaak duurt dat weken tot maanden. In sommige gevallen blijkt de webshop ook frauduleus en ontvang je niets. Wil je meer weten over dropshipping, lees dan zeker het artikel dat we daar eerder over schreven.
De FOD Economie ontving in 2021 maar liefst 14.966 meldingen over problemen met online aankopen. In 2022 liep dat aantal al op tot 10.144. Na onderzoek bleek dat een groot aantal gemelde webshops werden aangemaakt via Shopify. Daarom ging de Economische Inspectie van de FOD Economie samen met haar Europese collega’s en de Europese Commissie in dialoog met Shopify.
Uit de dialoog van het Europese netwerk van consumentenautoriteiten (Consumer Protection Cooperation - CPC) kwamen enkele problemen naar boven.
De consument kon dus niemand contacteren en onmogelijk zijn herroepingsrecht of garantierechten uitoefenen. Voortaan verplichten de algemene voorwaarden van Shopify handelaars om op elke webshop contactgegevens weer te geven. Daarnaast past Shopify zijn templates aan. Dat zijn basispagina’s die handelaars kunnen gebruiken bij het opstarten van een webshop zoals een contactpagina, algemene voorwaarden, het privacybeleid en het teruggavebeleid. Die templates bevatten nu standaardvelden waar handelaars hun identificatie- en contactgegevens kunnen invullen. Ten slotte verbindt Shopify zich er toe om op eenvoudige vraag van een Europese consumentenautoriteit over elke EU-handelaar de bedrijfsinformatie mee te delen.
Informatie over consumentenrechten ontbrak, producten werden te laat of zelfs niet geleverd en consumenten bleken aanvullend douanekosten te moeten betalen. Ook voldeden producten vaak niet aan de Europese productveiligheidsnormen en werd er namaak verkocht. Shopify voorziet nu voor de Europese consumentenautoriteiten een vlottere procedure om inbreuken door Shopify-webshops te melden en die indien nodig te blokkeren of te verwijderen. Er is nu een direct kanaal voor het melden van plugins van derde partijen met misleidende verkooptechnieken en meer informatie over het Europese consumentenrecht voor handelaars die een webshop willen starten. De algemene voorwaarden van Shopify verplichten handelaars nu ook om naast contactgegevens ook een terugbetalingsbeleid en termijnen voor leveringen te voorzien.
De dialoog met Shopify past in een innovatieve aanpak van consumentenbescherming waarvan de Economische Inspectie van de FOD Economie een voortrekker is binnen het CPC-netwerk. De laatste jaren vinden steeds meer kleine spelers de weg naar e-commerce. Helaas zitten daar ook heel wat onervaren of zelfs onbetrouwbare partijen bij.
Om je te helpen bij het herkennen van betrouwbare webshops, richtte de FOD Economie enkele maanden geleden de website veiligewebshops.be op. Die reikt tips aan om veilig online te shoppen en frauduleuze websites te ontmaskeren. We geven je hieronder alvast 4 belangrijkste tips.
- Pas op voor al te aantrekkelijke aanbiedingen: let op voor abnormaal lage prijzen voor merkproducten of voor kortingen die je nergens anders vindt.
- Is de leveringstijd realistisch? Als er geleverd wordt uit een ver land, dan is het onmogelijk om het product de dag zelf of de dag erna te ontvangen.
Meer informatie vind je in het overzicht van de gezamenlijke acties van het Europese netwerk van consumentenautoriteiten.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
Download vCard
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Driekwart van de Belgen shopt online
E-commerce trekt steeds meer consumenten aan maar die populariteit gaat ook gepaard met een stijgend aantal meldingen over misleidende of frauduleuze online praktijken.
Wat doen we met onze oude computers, tablets en smartphones?
Belgen kiezen een nieuw toestel op basis van prijs en design, duurzaamheid is niet zo belangrijk. Belgen recycleren oude apparaten wel goed.
Digitalisering van kmo's: België bij de top van Europa
De meeste kmo’s integreerden al een aantal digitale basistools in hun dagelijkse werking. De invoering van meer geavanceerde technologieën blijft sterk afhankelijk van de grootte van het bedrijf.
Belgische inflatie zakt in het tweede kwartaal van 2025 tot 2,9 %
2,9 %, dat is de totale inflatie in België in het tweede kwartaal van 2025. Een cijfer dat sinds het tweede kwartaal van 2024 blijft dalen. De energieprijzen zijn daar de belangrijkste oorzaak van.
Digitaal decennium: België schakelt een versnelling hoger
België boekt sterke resultaten voor artificiële intelligentie, 5G en online overheidsdiensten. Toch zijn de uitrol van glasvezel en de opleiding van IT-talenten nog altijd remmende factoren.