Blijf op de hoogte


Kmo's, ga de circulaire toer op!

De FOD Economie lanceert de campagne "Tijd voor circulair". Die omvat een zelfevaluatietool waarmee kmo’s kunnen meten hoe ze scoren op circulariteit. Het doel: kmo’s overtuigen om circulair te werken en hen te begeleiden in dat proces.

Niet alleen de gezondheidscrisis, maar ook de klimaatverandering legde, vooral bij kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen) en zelfstandigen, de kwetsbaarheid van onze economie bloot. Het bleek essentieel dat onze economische modellen daar afdoend op kunnen reageren. Onze ondernemers en kmo's, die de motor zijn van economische groei en innovatie, spelen een sleutelrol in de milieutransitie.

 

Hoewel kmo’s positief staan tegenover de uitdagingen van de circulaire economie, worden ze geconfronteerd met obstakels als gebrek aan informatie, knowhow of methoden. Hen helpen en ondersteunen om meer circulair te gaan werken modellen in te voeren is essentieel om de milieutransitie in België te doen slagen.

 

Andere belangrijke hefbomen en garanties op succes voor de circulaire economie is dat kmo's ten volle moeten kunnen profiteren van de bescherming van innovaties of uitvindingen en de toegang tot nieuwe normen. Het is dan ook cruciaal om hen te informeren en hun toegang te vergemakkelijken tot het federale beleid waarop ze bij hun transitie naar een circulaire manier van werken kunnen steunen (zoals normalisatie en intellectuele eigendom).

Zowel op Europees als op nationaal niveau zal het aantal nieuwe wetten voor milieubescherming en een koolstofarme toekomst de komende jaren toenemen.

 

Daarom lanceert de FOD Economie die zelfevaluatietool voor kmo's, zodat ze hun graad van circulariteit kunnen beoordelen en acties kunnen ondernemen met het oog op die transitie. De tool gaat gepaard met een meerjarencampagne, gefinancierd door de Europese Unie, om kmo's te sensibiliseren en aan te moedigen om een meer circulair model te hanteren. Dat project maakt deel uit van het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht, een initiatief van de minister van Zelfstandigen en KMO's, David Clarinval.

Het sensibiliseringsproject voor kmo's is de derde pijler van het investeringsproject Belgium builds back circular van de pijler Circulaire economie van het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht van België. Het bestaat uit drie delen: een zelfevaluatietool, een website en een communicatiecampagne.

 

Met de zelfevaluatietool kunnen kmo’s hun maturiteitsniveau van de circulaire economie bepalen. Door een aantal vragen te beantwoorden krijgen ze een persoonlijk advies met  de meest relevante circulaire maatregelen die ze moeten nemen.

 

De website staat boordevol nuttige informatie en links voor kmo’s om hen de weg te wijzen naar een circulaire economie. Ze bevat het zelfevaluatie-instrument, een toolbox met een overzicht van de meeste steunmaatregelen van de regio's, nieuws over het thema, informatie per sector en een verklarende woordenlijst. Die inhoud wordt regelmatig uitgebreid en aangepast.

 

De meerjarige communicatiecampagne moet het bewustzijn vergroten en kmo’s informeren over de circulaire economie. Het doel is om de mentaliteit en het gedrag van kmo’s te veranderen, zodat ze de nodige stappen zetten om over te schakelen naar een circulaire economie. De campagne loopt 3 jaar (tot 2025), en evolueert: ze gaat van start met een algemene introductie om nadien te  focussen op verschillende onderwerpen zoals de normen en intellectuele eigendom eigen aan de circulaire economie.

Hqdefault

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel