Consumenten stellen zich heel wat vragen over prijzen. Hoe zit het nu precies met de verschillende prijzen in de winkel en op de website? Mogen ondernemers kosten aanrekenen als je cash betaalt? Is afronden verplicht voor alle ondernemers? Wij geven een antwoord op 9 veel voorkomende consumentenvragen.
Allereerst zijn er een aantal basisregels voor prijzen. Zo zijn alle ondernemingen die goederen of diensten aanbieden, verplicht om de prijs ervan schriftelijk aan te duiden op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier.
Die prijs is de totale prijs die je moet betalen. Hij is inclusief btw en alle andere taksen of diensten die je verplicht extra moet betalen. Hij moet ook altijd minstens in euro worden aangegeven (daarnaast mogen andere valuta ook vermeld worden).
Neen. In de reclamefolder van een winkel is het niet verplicht om een prijs te geven bij de producten.
2. Welke prijs moet de handelaar aanrekenen als de prijs aan de kassa verschilt van de prijs in de rekken?
Als de prijs aan de kassa verschilt van de prijs in de rekken of een affiche in de winkel, dan is de winkelier verplicht om jou de laagste prijs aan te rekenen.
Let wel op: er is een uitzondering als het om een overduidelijke fout gaat. Bijvoorbeeld: de prijs voor een frigo in de winkel is 39,99 euro maar 399,99 euro aan de kassa. In dat geval kan de handelaar wel de hogere prijs vragen voor zijn product.
Dat mag en dat gebeurt ook regelmatig. Het is aan de handelaar om te bekijken welke prijs hij toepast in zijn fysieke winkel en welke prijs hij toepast in zijn webshop. Maar hij moet opletten bij het aankondigen van kortingen, en dan vooral bij het bepalen van de referentieprijs waarop hij de korting toepast. Dat is de laagste prijs die de verkoper aan het product gaf in de laatste 30 dagen voordat de korting van start gaat. En die referentieprijs moet worden bepaald per verkoopkanaal.
Tijdens de solden profiteer je elke keer opnieuw van aanzienlijke prijsverlagingen want het is de enige periode van het jaar waarin verkopen met verlies is toegestaan. Kondigt een winkel kortingen aan op de prijs, dan moet de referentieprijs altijd vermeld worden, ook tijdens de solden. Handelaars mogen de prijzen dus niet eind juni (of eind december) kunstmatig verhogen om dan vanaf 1 juli (of 3 januari) een enorme verlaging van de prijs aan te kondigen.
Net voor de solden beginnen is er in de kledij-, lederwaren- en schoenensector altijd sprake van een sperperiode of de presoldenperiode. Tijdens die periode van één maand voor de start van de solden, is het verlagen van de prijs toegestaan maar is het verboden om de kortingen aan te kondigen, bijvoorbeeld met affiches op de ramen of in reclamebladen.
Het is dus perfect mogelijk dat je in de sperperiode een broek of schoenen in de rekken vindt met een doorgehaalde prijs of een korting. De winkel is vrij om tijdens de sperperiode zijn prijzen te verlagen wanneer hij wil maar hij mag er dan gewoon geen reclame voor maken. Wel kan een winkel tijdens de sperperiode reclame maken voor gezamenlijke aanbiedingen. Dat zijn kortingen die je kan krijgen als je meerdere stuks tegelijk koopt zoals bijvoorbeeld de aanbieding 50 % op je tweede kledingstuk of 2 + 1 gratis.
Sinds 1 december 2019 is een onderneming verplicht om het totaalbedrag dat je cash betaalt, af te ronden. Het gaat dus niet om het afronden van elk product apart. Concreet moet bij cashbetalingen het totaalbedrag telkens naar boven of beneden worden afgerond, naargelang het bedrag dat het dichtst bij 0 of 5 cent ligt. Je moet dus maximum 2 cent meer of minder betalen aan de kassa.
Voorwaarden zijn dat de betaling gebeurt in het bijzijn van de consument en de verkoper en dat het te betalen bedrag meer dan 5 cent bedraagt. Online aankopen mag je met andere woorden niet afronden.
Ondernemingen kunnen er ook voor kiezen om de afronding uit te breiden naar alle andere betaalmiddelen, maar dat is niet verplicht. De handelaar moet dat duidelijk communiceren aan zijn klanten door de volgende wettelijke tekst op te hangen in de winkel: “Het totaalbedrag wordt altijd afgerond.”
Er bestaan in België heel wat vastgelegde prijzen zoals de prijs van bepaalde medicatie, brandstoffen … Een apotheker bijvoorbeeld verkoopt zowel medicatie met wettelijk vastgelegde prijzen als producten zonder vastgelegde prijzen.
Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, moet ook hier het totaalbedrag afgerond worden. Op die manier moet een apotheker geen twee verschillende rekeningen opmaken waarbij op de ene rekening de gereguleerde prijzen niet worden afgerond en op de andere rekening de vrije prijzen wel.
Neen. De verplichte afronding van cashbetalingen tot op 0 of 5 cent wil niet zeggen dat de muntstukken van 1 en 2 cent niet meer gebruikt mogen worden en dat een handelaar ze mag weigeren. Alle euromuntstukken blijven wettelijke betaalmiddelen, ook die van 1 en 2 cent.
Maar een verkoper mag wel een betaling weigeren van meer dan 50 muntstukken (ongeacht of dat nu centjes of euro’s zijn). Omgekeerd geldt uiteraard dezelfde redenering. Een verkoper mag jou als wisselgeld ook maximum 50 muntstukken geven.
Neen, een handelaar mag jou geen hogere prijs aanrekenen omdat je cash wil betalen. Cash is en blijft een wettelijk betaalmiddel. Je kan als consument niet gestraft worden omdat je ermee wil betalen. Dat geldt trouwens ook voor elektronische betalingen. Ook daar mag geen hogere prijs aangerekend worden, want je moet bij elke handelaar de mogelijkheid hebben om zonder bijkomende kosten elektronisch te betalen.
Maar wat een handelaar wel kan doen is jou een korting toekennen op de getoonde prijs omdat je cash of elektronisch betaalt. Heeft een handelaar bijvoorbeeld net liever dat je cash betaalt, dan kan hij daar een prijsvermindering voor geven. Dat kan een lagere prijs op het eindtotaal zijn of per product. Maar hij moet er wel voor zorgen dat die kortingen en de reden van de kortingen zichtbaar worden weergegeven zodat het verschil tussen alle prijzen meteen duidelijk is.
Lukt dat niet, dan kan je een mogelijke overtreding steeds melden via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie bekijkt je melding en kan beslissen een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Kopieer link
https://news.economie.fgov.be/227005-mag-een-product-meer-kosten-in-de-winkel-dan-op-de-webshopGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Zalando past misleidende prijzen op website aan
De Economische Inspectie van de FOD Economie stelde misleidende promoties of reclame vast op de website van Zalando. Op vraag van België grepen de Duitse autoriteiten in.
Het sociaal internetaanbod: 21.000 contracten afgesloten
Het sociaal internetaanbod bestaat sinds 1 maart 2024. Dat is een gunstig maximumtarief voor een internetverbinding op een vaste locatie.
FOD Economie sluit 39 frauduleuze websites
De Economische Inspectie van de FOD Economie sloot vorig jaar, via een snelle procedure, 39 webshops. Hoe herken je malafide sites en koop je veilig online? Ontdek het via onze tips.