Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!
Vrijdag 29 november is het weer Black Friday, de grote jaarlijkse koopjesactie. Maar let op: niet alles wat lijkt op een koopje, is er ook echt een. Sommige aanbiedingen zijn misleidend en zorgen voor onnodige aankopen én frustratie achteraf. De afgelopen jaren ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie al 1.360 meldingen over misleidende promoties. Ze stelden 811 overtredingen vast die leidden tot 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal.
Een nieuwe wasmachine, een hoogwaardige tv of sinterklaas- of kerstcadeaus. Elk jaar lokken winkels en webshops ons in november en vooral op Black Friday met indrukwekkende kortingen. Maar veel van die kortingen zijn misleidend en brengen niet alleen consumenten schade toe, maar ook eerlijke handelaars.
Merkte je misleidende promoties op? Meld die dan meteen via ConsumerConnect. Beschrijf de situatie duidelijk en voeg bewijs toe, zoals screenshots of foto’s van de prijs en kortingsvoorwaarden. Dat geeft de Economische Inspectie een duidelijk beeld van de situatie en versnelt hun onderzoek. Door een melding in te dienen draag je bij aan:
- de bescherming van andere consumenten
- snellere actie: je melding helpt de Economische Inspectie een overzicht te krijgen van de problemen en sneller in te grijpen.
- eerlijke concurrentie: winkels die de regels volgen, krijgen een eerlijke kans.
De Economische Inspectie bekijkt alle meldingen en onderzoekt ze als dat nodig is. Stelt ze een inbreuk vast? Dan kan ze de overtreder aanmanen om de inbreuk te stoppen of de situatie recht te zetten. Dat kan via een waarschuwing of een proces-verbaal, afhankelijk van de ernst. Dat pv kan op zijn beurt aanleiding geven tot sancties zoals een minnelijke schikking, een administratieve boete of zelfs een gerechtelijke vervolging voor de correctionele rechtbank.
Overtreders riskeren een boete van minimum 208 euro tot 200.000 euro. Is er sprake van kwaad opzet, dan kan die zelfs oplopen tot 400.000 euro (of tot 6 % van de totale jaaromzet als dat een hoger bedrag is).
Sinds 2022 werden 1.360 meldingen ingediend over misleidende promoties. De onderzoeken die de Economische Inspectie opende, leidden tot 811 vastgestelde overtredingen. In totaal stelde de Economische Inspectie 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal op.
261 ondernemingen ontvingen een minnelijke schikking (de hoogste bedroeg 102.500 euro). Er werden 93 procedures voor een administratieve geldboete opgestart, waarvan 48 al werden afgerond (de hoogste boete bedroeg 98.820 euro). Tot slot, stuurde de Economische Inspectie 55 dossiers naar het parket.
Correcte promoties en kortingen: de regels in een notendop
Alle soorten promoties moeten sowieso duidelijk, eerlijk en niet misleidend zijn. Sinds mei 2022 gelden er strengere regels voor het aankondigen van kortingen. Een korting moet worden berekend op de referentieprijs. Dat is de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen en die moet ook duidelijk aangeduid staan.
Opgelet: voor promoties zoals “1+1 gratis” of aanbiedingen met voorwaarden zoals “2e voor de helft van de prijs” geldt die regel niet.
Bij prijsvergelijkingen moet duidelijk zijn waarmee vergeleken wordt. Vergelijkt een winkel met een adviesprijs? Dan moet die realistisch zijn en moet het duidelijk zijn dat dit een adviesprijs is en geen korting. Zo kan het doorstrepen van een adviesprijs of het gebruik van kortingspercentages misleidend zijn.
Zo herken je misleidende promoties
Let vooral op deze trucs:
- Valse kortingen: de “oude” prijs wordt kunstmatig verhoogd, zodat de korting indrukwekkender lijkt.
- Onechte vergelijkingen: de prijs wordt vergeleken met een catalogus- of adviesprijs die onrealistisch is. De prijs lijkt daardoor voordeliger dan het geval is.
- Vage of onjuiste voorwaarden: Bijvoorbeeld “tot 50 % korting”, terwijl dat slechts op enkele producten geldt of het gebruik van verwarrende termen zoals “flash sale” zonder een duidelijke timing.
- Producten die “altijd” korting hebben: promoties volgen elkaar zo snel op (herfstaanbiedingen, Black Friday-sales, sinterklaaskortingen, winterpromoties), dat er geen echte korting meer overblijft.
- Druk om snel te beslissen: aftelklokken of zinnen als "op = op", “beperkte voorraad, wees er snel bij”, “laatste kans”, terwijl de voorraad niet echt beperkt is en de promotie gewoon blijft doorlopen.
5 tips om jezelf te beschermen
- Lijkt de aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is die het vaak ook.
- Zoek oude prijzen op: bekijk of de “oude” prijs realistisch is.
- Vergelijk met andere winkels: is dit echt de beste deal? Wat is de prijs bij de concurrenten?
- Lees de kleine lettertjes: controleer of er beperkingen of voorwaarden aan de korting verbonden zijn.
- Volg prijzen vooraf: heb je een product op het oog, houd dan de prijs enkele weken op voorhand al in de gaten.
Nog vragen? Op onze website vind je meer info over je rechten tijdens Black Friday.