Pharmaxx, een onderneming die abonnementen voor vitaminesupplementen verkoopt via internet en telefoon, stopt zijn klantenwerving en stuurt niet langer ongevraagde pakjes. Het bedrijf belooft daarnaast ook om een deel van haar klanten te compenseren. Dat is het resultaat van een samenwerking van de Economische Inspectie van de FOD Economie en de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Pharmaxx, een Nederlandse onderneming met een postbusadres in België, verkoopt in België en Nederland abonnementen voor vitaminesupplementen. Via internet en telefoon vroeg ze om een gezondheidsenquête in te vullen. Als dank daarvoor ontvingen de respondenten een eerste pakje met vitaminesupplementen, waarvoor ze enkel 5 euro administratiekosten betaalden. Nadien ontvingen de consumenten ongevraagd en automatisch elk kwartaal een nieuw pakketje vitaminesupplementen waarvoor ze 60 euro moesten betalen als ze niet tijdig hadden opgezegd. De onderneming informeerde consumenten bij het kennismakingspakket onvoldoende dat ze daarmee een abonnement met betalende vervolgzendingen afsloten. Betaalde de consument niet, dan kregen ze te maken met incassobureaus.
Het Nederlandse bedrijf Pharmaxx maakte vooral Belgische slachtoffers: de FOD Economie ontving daarover sinds 2021 160 meldingen. Daarom vroeg de Economische Inspectie van de FOD Economie aan diens Nederlandse tegenhanger Autoriteit Consument & Markt om op te treden. Verschillende overtredingen werden vastgesteld. Naar aanleiding van die vaststellingen gaf Pharmaxx aan te stoppen met de werving van nieuwe klanten in België en Nederland. Daarnaast belooft het bedrijf om de consumenten die in 2022 formeel een klacht indienden terug te betalen. Ook de incassoprocedures tegen klanten die in 2022 weigerden om de proefzendingen te betalen worden opgeschort.
Het bestaande Europese netwerk van consumentenautoriteiten (Consumer Protection Cooperation – CPC), waar België lid van is, ziet erop toe dat consumentenrechten over de Europese grenzen gehandhaafd worden. Via het CPC-netwerk kunnen landen elkaar informatieverzoeken, handhavingsverzoeken of alerts sturen, zoals in dit geval gebeurde. Daarnaast worden talrijke gezamenlijke acties opgezet zoals de Google-actie die de Economische Inspectie recent samen met de ACM coördineerde of de Shopify-actie die onder leiding van de Economische Inspectie leidde tot een betere consumentenbescherming.
Advertenties en websites voor zogenaamde “gratis” producten of diensten zijn vaak misleidend. Alleen in de kleine lettertjes wordt belangrijke informatie vermeld over vervolgzendingen en de kosten. Ook is het onduidelijk hoe je dure vervolgzendingen of een betaald abonnement kunt voorkomen.
Het gaat om afgedwongen aankopen en dat is bij wet verboden. Je bent als consument pas gebonden aan een abonnement als je daar bewust op hebt ingetekend. Levert een onderneming toch ongevraagd goederen of diensten, dan mag je die als consument houden en gebruiken zonder ervoor te betalen. Je kan dus niet worden verplicht om te betalen of de goederen terug te sturen. Reageer je na ontvangst van de ongevraagde goederen of diensten niet, dan wil dat zeggen dat je niet instemt met de aankoop. Toch proberen dergelijke ondernemingen onwetende consumenten onder druk te zetten om toch te betalen.
Ben je het slachtoffer van afgedwongen aankopen of probeert een bedrijf jou te laten betalen voor ongewenste leveringen, dan kan je dat melden op ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie bekijkt je melding en kan beslissen een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
Download vCard
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Meer dan 30.000 meldingen over consumentenproblemen in 2025
De website ConsumerConnect van de FOD Economie informeert consumenten over hun rechten in heel wat situaties en welke acties ze kunnen ondernemen.
Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!
Vrijdag 28 november is het weer Black Friday, de grote jaarlijkse koopjesactie. De afgelopen jaren ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie bijna 2.700 meldingen over misleidende prijzen.
21 luchtvaartmaatschappijen passen misleidende milieuclaims aan
Na een intensieve dialoog verbinden 21 luchtvaartmaatschappijen zich ertoe om hun milieuclaims grondig aan te passen.
Brandstoffen nodig? Let op voor valse webshops!
Nu de dagen killer worden gaan sommige consumenten op zoek naar goedkope brandstoffen. Oplichters profiteren daarvan door nepwebsites op te zetten waar ze die producten verkopen
Driekwart van de Belgen shopt online
E-commerce trekt steeds meer consumenten aan maar die populariteit gaat ook gepaard met een stijgend aantal meldingen over misleidende of frauduleuze online praktijken.