Blijf op de hoogte


Dringende herstelling? Met deze tips betaal je je niet blauw

De FOD Economie ontving vorig jaar 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens …  De meldingen gingen vooral over woekerprijzen, onvolledige informatie over de prijs of de omvang van de werken en een gebrekkige uitvoering.  Wil jij hoge facturen vermijden? Volg dan onze tips.

Je loopt je huis uit, slaat de deur dicht en ... je sleutels zitten nog aan de binnenkant. Je belt snel een slotenmaker, die beweert je voor 100 euro uit de nood te helpen. Maar na de herstelling krijg je een factuur van 450 euro gepresenteerd.

 

De FOD Economie ontving in 2023 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … Dat is een daling van 17 % tegenover 2022 (329 meldingen) en een vierde minder dan in 2021 (370 meldingen). Twee derde van de meldingen gaan over loodgieters.

Vaak aangehaalde problemen zijn woekerprijzen (34 %), weinig of geen informatie over de kostprijs of de omvang van de werken (16 %) en slechte uitvoering van de werken (15 %). Sommige consumenten gaven zelfs aan dat ze een blanco bestelbon moesten ondertekenen of onder druk werden gezet om te betalen.

Vooral een gebrek aan precontractuele informatie

Vorig jaar voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie 30 controles uit. Daarbij werden 17 waarschuwingen gegeven en 8 processen-verbaal opgemaakt.

 

De helft van de inbreuken (53 %) ging over de informatie die de klant moet krijgen vóór het uitvoeren van de werken (dat is de precontractuele informatieverplichting). Het gaat dan bijvoorbeeld over het ontbreken van de informatie over het  herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Maar ook over de totale kostprijs, de wijze van betaling, levering en uitvoering van de interventie. Daarnaast was er bij een kwart sprake van oneerlijke handelspraktijken (26,4 %) en bij 10 % waren de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) niet in orde.

Problemen met dringende hersteldiensten blijven een gekend fenomeen. Veel meldingen gaan over een beperkt aantal ondernemingen. De FOD Economie bundelt zoveel mogelijk dossiers om zo efficiënt mogelijke onderzoeken uit te voeren. Voorkomen is dus beter dan genezen. Ken je rechten als consument en wees steeds waakzaam

Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie

Goede raad is goud waard

Ben je op zoek naar een dringende hersteldienst, hou dan rekening met deze drie gouden tips:

  • Wees voorbereid: Sla de contactgegevens van een goede slotenmaker, loodgieter en andere dringende hersteldiensten in je buurt op, zodat je in geval van nood niet nog snel op zoek moet gaan. Onder tijdsdruk is het moeilijker om een weloverwogen keuze te maken. Vraag ook om aanbevelingen bij vrienden, familie, buren en collega’s. Zij kennen misschien al een betrouwbare hersteldienst of weten welke je beter vermijdt.
  • Contacteer niet zomaar de eerste onderneming die verschijnt na een opzoeking via een zoekmotor, ondernemingen kunnen betalen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Check online beoordelingen en verifieer de website van de hersteldienst goed.
  • Wees waakzaam voor verdachte aanbiedingen: Wees op je hoede voor aanbiedingen met extreem lage prijzen zoals “een slot/ontstopping/reparatie voor slechts €10”. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.  Vergelijk als het kan meerdere offertes voor je een keuze maakt. Dat helpt je om een beter idee te krijgen van redelijke prijzen en betrouwbare ondernemingen te identificeren.

 

Maar ook als de gecontacteerde onderneming voor je deur staat, check je best nog een aantal dingen voor ze aan de werken beginnen:

  • Wees duidelijk over je behoeften: hoe meer details je geeft, hoe beter de dienstverlener de situatie correct kan beoordelen en een passende oplossing kan aanbieden.
  • Vraag voor de start van de werken naar de prijs: vraag naar een schriftelijke bevestiging van de volledige prijs. Ook bijkomende kosten, zoals vervangstukken, moeten schriftelijk aan jou worden meegedeeld voordat ze worden uitgevoerd.
  • Informeer naar de garanties: zorg dat je begrijpt wat er gedekt wordt en voor welke periode.

Ook na de herstelwerken kan je nog met een aantal zaken rekening houden. Bewaar alle belangrijke gegevens zoals communicatie, offertes, facturen en bonnen. Dat kan van pas komen als er achteraf conflicten ontstaan over de kosten of de kwaliteit van het werk. Onderteken zeker geen blanco werkbonnen, werkfiches of facturen of documenten die je niet begrijpt. Betaal ook alleen als je tevreden bent. Je kan een factuur die veel hoger uitvalt dan afgesproken steeds betwisten. Word je onder druk gezet om toch te betalen, neem dan contact op met de politie. 

Lien Meurisse – woordvoerster FOD Economie

Toch misleid of opgelicht bij een dringende herstelling?

Meld het via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel