De valse indruk wekken dat je de CO2-uitstoot van je vlucht kan compenseren door een toeslag te betalen voor de financiering van een klimaatproject, het is één voorbeeld van een mogelijk bedrieglijke milieuclaim. Liefst 20 luchtvaartmaatschappijen zijn betrokken bij mogelijke gevallen van greenwashing. Dat brachten de Europese Commissie en de consumentenautoriteiten van de Europese Unie aan het licht. De luchtvaartmaatschappijen hebben nu 30 dagen de tijd om voorstellen over te maken om hun milieuclaims in lijn te brengen met het Europese consumentenrecht.
Steeds meer consumenten willen de milieu-impact van hun consumptiegedrag verminderen. Vaak laten ze zich daarvoor leiden door milieuclaims van ondernemingen, zoals luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartindustrie staat echter bekend als één van de meest vervuilende sectoren wereldwijd. Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom uiterst voorzichtig zijn bij het maken van milieuclaims. Dergelijke claims moeten waarheidsgetrouw, nauwkeurig, ondubbelzinnig en niet overdreven zijn. Bovendien moeten ze worden ondersteund door degelijk bewijs.
Twintig luchtvaartmaatschappijen beantwoordden vermoedelijk niet aan die criteria. Dat bleek uit een onderzoek van hun websites en apps door de Europese Commissie en de consumentenautoriteiten van de Europese Unie (het zogenaamde Consumer Protection Cooperation netwerk, of kortweg CPC), onder leiding van de Economische Inspectie van de FOD Economie en de Nederlandse, Spaanse en Noorse consumentenautoriteiten
Het CPC-netwerk focuste vooral op claims van luchtvaartmaatschappijen die stellen dat een consument de CO2-uitstoot van een vlucht kan compenseren door een bijdrage te betalen aan een klimaatproject of door Sustainable Aviation Fuels (SAF) te gebruiken, waarvoor de consumenten een extra toeslag kunnen betalen.
De Europese Commissie en het CPC-netwerk stelden volgende potentieel misleidende milieuclaims vast op de websites en apps van de luchtvaartmaatschappijen:
- de valse indruk wekken dat je als consument de CO2-uitstoot van een vlucht kan compenseren door een toeslag te betalen voor ofwel de financiering van klimaatprojecten ofwel het gebruik van SAF;
- de term SAF gebruiken zonder het duurzaamheidsaspect (“sustainable”) voldoende te duiden;
- absolute claims poneren zoals groen, duurzaam, verantwoord … of impliciete milieuclaims zoals groene kleuren, natuurafbeeldingen … die consumenten kunnen misleiden over de milieu-impact van een sterk vervuilende industrie zoals de luchtvaart;
- toekomstige milieudoelstellingen uiten zoals de ambitie om klimaatneutraal te worden zonder duidelijke en verifieerbare engagementen en doelen en onafhankelijk monitoringsysteem;
- dubieuze CO2-calculators gebruiken met onvoldoende informatie over de berekeningswijze;
- de CO2-emissies van vluchten vergelijken zonder voldoende en nauwkeurige informatie te geven over de elementen van de vergelijking.
De Europese Richtlijn oneerlijke handelspraktijken verbiedt oneerlijke handelspraktijken in de vorm van misleidende acties en omissies. De richtsnoeren van de Europese Commissie over die richtlijn verduidelijken op welke manier milieuclaims als misleidend aanzien worden. Ook de FOD Economie heeft guidelines opgesteld om ondernemingen te helpen om juiste milieuclaims te maken.
Bovendien verbiedt de recent aangenomen (en in 2026 om te zetten) Richtlijn 2024/825 wat betreft het versterken van de positie van de consument voor de groene transitie uitdrukkelijk alle claims die vermelden dat een product een neutrale, verminderde of positieve impact heeft op het milieu in termen van broeikasgasemissies wanneer ze gebaseerd zijn op de compensatie van broeikasgasemissies. Die richtlijn bepaalt ook de vereisten waaraan een handelaar moet voldoen om claims over toekomstige milieuprestaties van een product te mogen uiten.
Het CPC-netwerk heeft de 20 luchtvaartmaatschappijen gewezen op de mogelijk misleidende milieuclaims. Ze hebben nu 30 dagen de tijd om voorstellen over te maken om de bezorgdheden van de CPC-autoriteiten aan te pakken. De Economische Inspectie en andere CPC-autoriteiten kunnen besluiten om verdere handhavingsmaatregelen te nemen, waaronder sancties, als de betrokken luchtvaartmaatschappijen niet de nodige oplossingen aanreiken.
De Economische Inspectie van de FOD Economie hecht veel belang aan het bestrijden van greenwashing. Daarom onderzoekt ze elke ontvangen melding. Lees onze tips om je niet te laten misleiden door milieuclaims op Te groen om waar te zijn? en meld twijfelachtige milieuclaims via Consumer Connect.
Over FOD Economie
De FOD Economie voorziet de hefbomen voor een competitieve, goedwerkende en duurzame economie en ondersteunt de economische groei van ons land. De FOD neemt deel aan het economisch beleid en werkt mee aan het vastleggen van een modern wettelijk kader voor de Belgische economie, rekening houdend met de institutionele, Europese en internationale context. De bescherming van de consumenten en de ondernemingen, met specifieke aandacht voor de kmo’s, staat hierbij centraal.
Contactgegevens
-
- Lien Meurisse (NL)
-
Enkel voor journalisten
Tel.: +32 2 277 90 93
Gsm: +32 477 55 50 83 - press@economie.fgov.be
-
- Etienne Mignolet (FR)
-
Seulement pour les journalistes
Tel : +32 2 277 86 74
Gsm : +32 486 39 38 91 - press@economie.fgov.be
Kopieer link
https://news.economie.fgov.be/237182-20-luchtvaartmaatschappijen-op-het-matje-geroepen-voor-greenwashingGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Illegale verkoop van geneesmiddelen: gezamenlijke actie van FOD Economie en FAGG legt grootschalige oplichting bloot
Die richtte zich tot frauduleuze webshops die illegale geneesmiddelen verkopen. Het gecoördineerde onderzoek bracht ernstige risico's voor de volksgezondheid en een grootschalige oplichting aan het...
Phishing: trap niet in de val
Oplichters zijn gewiekster dan ooit en spelen met je persoonlijke gegevens. Ontdek hoe je phishingpogingen herkent en hoe je voorkomt dat je er het slachtoffer van wordt.
Steeds meer meldingen over hersteldiensten
De FOD Economie ontving in 2024 1.068 meldingen over hersteldiensten. Die gingen vooral over woekerprijzen, onrechtmatige benadering, onvolledige informatie over de prijs en een gebrekkige uitvoering.
Week van de Consument: FOD Economie geeft tips en advies
Vorig jaar ontving de FOD Economie 28.220 meldingen over consumentenproblemen. Deze cijfers tonen aan dat goede informatie en preventie essentieel zijn om consumenten te beschermen.
FOD Economie sluit 39 frauduleuze websites
De Economische Inspectie van de FOD Economie sloot vorig jaar, via een snelle procedure, 39 webshops. Hoe herken je malafide sites en koop je veilig online? Ontdek het via onze tips.